De fragmenten kunnen in de klas behandeld worden met de volgende opdrachten.
Discussie
1. Quants zijn verantwoordelijk als flitshandel misgaat.
2. Wie razendsnel handelt met computers is zelf verantwoordelijk voor grote verliezen binnen enkele seconden.
3. Aandelenhandel zou voor iedereen net zo toegankelijk moeten zijn, onafhankelijk van locatie en technische middelen.
4. High Frequency Trading en algoritmisch handelen moeten worden afgeschaft, deze manier van handelen heeft niets met de werkelijkheid te maken.
Essay
Begin een essay met de volgende zin:
"High Frequency Trading moet in Europa niet aan banden gelegd worden, want..."
Beschrijf waarom flitshandel ook in Europa vrijelijk ingezet moet worden op financiële markten. Binnen het Europees parlement is sprake geweest van beperkingen voor HFT. Studenten beschrijven waarom dat een slecht idee is en wat de voordelen zijn van flitshandel. Met deze opdracht worden studenten gedwongen een eigen visie op flitshandel te formuleren die niet direct uit de aflevering is te halen. Ze moeten onderzoek doen naar de voorstellen van het Europees parlement en het biedt mogelijkheden om de Europese situatie te vergelijken met de Amerikaanse en Aziatische markt.
Praktijk
Studenten doen onderzoek naar flitshandel in Nederland. Er zijn Nederlandse bedrijven die zich hebben toegelegd op computergestuurd handelen en daarin grote spelers zijn. Welke bedrijven zijn dit, op welke beurzen handelen ze en welke vormen van computerhandel passen ze toe? De student neemt contact op met één van deze bedrijven, doet een kort interview en verwerkt dit tot een verslag. Door deze opdracht komt de student directer in aanraking met flitshandel en kan het beeld uit de fragmenten/afleveringen worden aangevuld met eigen ervaring.