De fragmenten kunnen in de klas behandeld worden met de volgende opdrachten.
Discussie
1. De overheid heeft een voorbeeldfunctie bij duurzaam denken en moet dit stimuleren.
2. De korte termijn is net zo belangrijk als de lange termijn. Direct rendement zorgt ervoor dat we nu in leven blijven.
3. Zonder bevlogen visionairs worden duurzame oplossingen nooit gerealiseerd. De persoon is net zo belangrijk als de oplossing.
4. We hoeven ons geen zorgen te maken over de aarde als ingrijpende problemen eenvoudig op te lossen zijn.
Essay
Schrijf een essay dat begint met de zin:
"De kracht van de mens is dat deze direct handelt, het is goed dat we ons niet over de lange termijn zorgen maken, want..."
Beschrijf in dit essay de kracht van het kortetermijndenken. Doordat de mensheid telkens het probleem oplost dat zich nu aan ons presenteert, zijn we altijd een stap verder gekomen. Het is deze manier van handelen waardoor we ons hebben ontwikkeld en ons continu zorgen maken over de lange termijn, zou die ontwikkeling remmen wat veel schadelijker is voor de mensheid. Met deze opdracht willen we studenten prikkelen om argumenten te verzamelen die niet in de fragmenten en de bijbehorende afleveringen zijn te vinden en zo zelfstandig een visie te formuleren.
Praktijk
De gemeente kan veel doen op het gebied van duurzaamheid. Onderzoek het programma van de verschillende politieke partijen in je eigen gemeente op het gebied van duurzaamheid. Maak hiervan een stemwijzer die laat zien welke plannen de verschillende partijen hebben. Geef ook weer als een partij geen plannen heeft op dit gebied. Probeer in de stemwijzer voor iedere duurzame oplossing die een partij voorstelt aan te geven hoe complex het is om deze uit te voeren en wat de belangrijkste obstakels zijn bij de uitvoering van die oplossing.