Voor 23:00 uur besteld, de volgende dag in huis. Vorig jaar alleen al werden er 258 miljoen online aankopen gedaan. Door de coronacrisis kreeg het online shoppen nog een extra impuls. En als het product niet bevalt, dan stuur je het toch gewoon gratis terug?
Nederlanders zijn de koplopers van Europa als het om retourneren gaat. Van alle online aankopen gaat 13% terug naar de webwinkels. Het hangt af van de webwinkel of de consument het artikel gratis mag retourneren of niet. Omdat webshops in een bikkelharde concurrentiestrijd verwikkeld zijn, proberen ze elkaar af te troeven met voordelen als ‘same day delivery’, een langere bedenktijd, achteraf betalen en gratis retourneren. Maar echt gratis is dat terugsturen natuurlijk niet, iemand zal het prijskaartje voor de logistiek toch moeten betalen. Ook de milieubelasting van de eindeloos op en neer pendelende bezorgdiensten is enorm. Vaak is het duurder om een geretourneerd product weer klaar voor de verkoop te maken, dan om het door te verkopen aan een opkoper, of het te versnipperen, te verbranden of weg te gooien.
VPRO Tegenlicht registreert wat er met ons retourpakket gebeurt vanaf het moment dat we het overdragen aan de post. Welke schaduwkanten van e-commerce zijn er? Zijn we als consument doorgeslagen in het klakkeloos bestellen en terugsturen van producten? Schatten we diensten als transport nog op waarde? En beseffen we wel dat door ons retourgedrag veel spullen worden vernietigd of in het buitenland terecht komen?
πππ³π πππ ππ§π₯π’ππ‘π ππππ ππ©:
Wat gebeurt er met onze geretourneerde pakketten en hoe kunnen de schaduwkanten van dit systeem worden verbeterd?
Praat hierover mee met onze gasten, waaronder:
• Ellen de Lange, adviseur duurzaamheid en logistiek bij Thuiswinkel.org.
• Hein Daanen deed onderzoek naar digitale paskamers. Hij is hoogleraar aan de Vrije Universiteit en eigenaar van Sizing Science, dat gaat over de wetenschap van maatvoering.
Benieuwd welke andere gast(en) dit panel nog zullen aanvullen? Dit zal later nog bekend worden gemaakt.