Vliegen is niet meer voor de elite. De keiharde concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen en de jarenlange subsidies van overheden maakt vliegen een goedkope aangelegenheid. Met als gevolg dat vliegtoerisme alleen maar groter wordt en Schiphol uit zijn voegen barst. Als motor van de Nederlandse economie is dat natuurlijk fantastisch. Of toch niet? De uitstootbesparing van een heel jaar geen autorijden wordt tenietgedaan door één verre vliegvakantie. Vliegen dreigt de allergrootste bron van vervuiling te worden, met als gevaar dat we de klimaatdoelen van Parijs niet halen. Hoe kunnen we dan nog steeds een uitzonderingsbeleid uitvoeren over één van onze meest vervuilende sectoren? Waar blijft de groene transitie in de lucht?
Tegenlicht Meet Up: Groene Vliegtuigpioniers
Waar blijft de revolutie in duurzaam vliegen?
Programma
Paul Peeters
Met zijn promotieonderzoek toont Paul Peeters scherp aan dat indien we de groei van de luchtvaartindustrie niet aanpakken de klimaatdoelen van Parijs onhaalbaar zijn. Met een voorspelde groei van de middenklasse in ontwikkelingslanden gaat toerisme mondiaal alleen maar stijgen, met zware vervuiling als gevolg. Hoe gaan we dit aanpakken? Wachten op de technologie? Belasting op vliegtickets en kerosine? 300.000 vluchten als het maximum aanhouden? Of is de enige oplossing simpelweg minder vliegen, en kunnen we dat wel verwachten? Bekijk alvast al de scherpe discussie op Buitenhof met Paul Peeters, professor Zef Hemel en wethouder Adam Elzakalai.
Patricia Osseweijer
Vanuit de TU Delft werkt Patricia Osseweijer op het kruispunt van biotechnologie en maatschappij, waarbij ze op zoek gaat naar innovatieve oplossingen om maatschappelijke problemen, zoals het duurzaamheidsvraagstuk, aan te pakken. Ze is betrokken bij het Corporate Biofuel Programme van KLM om een duurzame brandstof te ontwikkelen, één van de manieren hoe technologie een rol kan spelen in de oplossing van het probleem. Maar de technologie alleen is tot op heden onvoldoende. Wat is ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Leon Adegeest
Met zijn technische achtergrond heeft Leon Adegeest succesvol aangetoond dat er een verkeerde rekenmethode gebruikt werd bij het meten van geluidsoverlast van Lelystad Airport. Hij zet zich in met Actiegroep HoogOverijssel om de geluidshinder te beperken door vliegtuigen hoog te laten vliegen. Want hoe de uitbreiding van Lelystad Airport nu verloopt is niet alleen onlogisch, het lijkt ook ten koste te gaan van wetenschappelijke waarachtigheid en de woonkwaliteit van de burger. Het economisch belang boven alles?
Bas Eickhout
Ook op Europees vlak worden er stappen gezet om de impact van de luchtvaartsector aan te pakken. Want een uitzonderingsbeleid qua taksen en accijnzen voeren over één van de meest vervuilende sectoren en wel klimaatverandering willen aanpakken, daar zit iets niet juist. Bas Eickhout werkt aan een betere Europese aanpak van de luchtvaart, zodat ook we ook in deze sector een duurzame transitie kunnen beginnen. Hoe ziet dat beleid eruit en wat zijn de gevolgen? Waar liggen de politieke belangen, zowel op Europees als Nederlands vlak? Hoe kunnen we verantwoord vliegen?