Bijna elke tiener droomt ervan om even populair te zijn als bekende Youtube-sterren. Bijna elke content creator droomt van het bereik en de impact die deze jonge Youtubers hebben. Maar hoe zijn ze tot die plek gekomen? Samen maken ze Youtube tot één van de meest toonaangevende spelers in het moderne medialandschap, met een succes dat de oude, gevestigde spelers soms achter de oren doet krabben. Hoe overlappen en verschillen oude media als televisie met een nieuw medium als Youtube? Hoe is de huidige media-industrie te definiëren en welke nieuwe spelers komen daarbij kijken? Met verschillende spelers uit de industrie gaan we in op de vraag hoe de marketing, productie en advertising van de toekomst eruit ziet.
Tegenlicht Meet Up: De pioniers van Youtube-land
Een inkijk in de wondere wereld van de YouTube-industrie.
Programma
Kelvin Boerma
Eén van de twee oprichters van youtube – kanaal Cinemates is Kelvin Boerma, filmmaker en Youtube – persoonlijkheid. Samen met Peter de Harder maakt hij grappige sketches en parodieën op bekende films en series, in totaal om en bij de 30 miljoen keer bekeken. Ook met zijn persoonlijk kanaal Kalvijn bereikt hij een publiek van +500.000 abonnees – en dat door zoals hij zelf in de beschrijving zegt ‘gewoon eerlijk te zijn’.
Jiami Jongejan
Jiami noemt zichzelf een typisch ‘meisje-meisje’. Ze maakt video’s over alles wat in haar leven belangrijk is, zoals bv. make – up, school, haar vriendje, mode, reizen etc. Op haar blog jiami.nl had ze al op 16 – jarige leeftijd maandelijks 210.000 unieke bezoekers. Buiten haar leven als Youtuber heeft ze ook een boek geschreven, niet wat jij denkt, waarin ze haar verhaal doet over de impact van haar blog op haar strijd met anorexia. Hedendaags is ze druk bezig met het oprichten van een nieuw initiatief Girls love 2 code, waarbij ze programmeren aantrekkelijker probeert te maken voor meisjes en het tekort aan vrouwen in de tech – industrie aanklaagt.
Ismail Ilgun
Zaanse Youtuber Ismail Ilgun start opnieuw. Na een verplichte excuusvlog is hij helemaal klaar om video’s maken te waarin hij de positieve ontwikkelingen in de buurt in de kijker zet. Gedaan met het ‘treitervloggen’. In samenwerking met o.a. platenlabel Top Notch maakt hij de serie ‘Achter Buurten‘ waar hij een realiteit neerzet die in de Nederlandse media niet vaak genoeg aan bod komt. Hij verzamelt verhalen en geeft een stem aan hen die zich niet gerepresenteerd voelen. Met veel ambitie ontpopt deze jonge filmmaker zich via Youtube tot een van de meest talentvolle documentairemakers van Nederland.
Omar Kbiri
Bij een avond over YouTube kan Omar Kbiri natuurlijk niet ontbreken. Als duizendpoot in de industrie houdt hij zich bezig met producen, managen én organiseren; met influencers, content en evenementen. Jaarlijks organiseert hij het VEED-festival en met zijn bedrijf Maak en management label MADE is hij verantwoordelijk voor het management van influencers, dit vaak in samenwerking met grote merken. Het belangrijkste hierin is het vertellen van verhalen. De draad kwijt? Op zijn site zet hij het nog even op een rijtje. We gaan met hem in gesprek om het huidige medialandschap en de daarbij horende industrie te duiden.
Dorit Roest
Blogger én ondernemer; deze combinatie maakte dat Dorit Roest het bedrijf The Influencers Movement startte. Via dit platform brengt ze influencers en adverteerders samen om zo authentieke advertising te bewerkstelligen. Eerlijke samenwerking waar beide partijen feeling mee hebben, dat is wat bij TIM centraal staat. Wat zijn haar ervaringen hiermee? Waarom is dit belangrijk? En wat betekent deze nieuwe werking voor de marketingwereld?
Erik Kepper
Erik Kepper staat als general manager aan het roer van mediabedrijf RTL MCN, speler in het YouTube-veld die bekende videomakers vertegenwoordigt en begeleidt; “Where talent comes to play“. Het succes van het sinds 2014 draaiende bedrijf laat zien dat ons kijkgedrag de laatste jaren duidelijk is veranderd. Maar hoe precies? Wie zijn de nieuwe spelers op de markt? Wat is de toekomst van televisie? Erik geeft ons de antwoorden.
Er is een ware aardverschuiving gaande in het medialandschap en enkel de jonge generatie heeft het door. Hoog tijd om ook het brede publiek te verbinden.