Vliegen is niet meer voor de elite. De keiharde concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen en de jarenlange subsidies van overheden maakt vliegen een goedkope aangelegenheid. Met als gevolg dat vliegtoerisme alleen maar groter wordt en Schiphol uit zijn voegen barst. Als motor van de Nederlandse economie is dat natuurlijk fantastisch. Of toch niet? De uitstootbesparing van een heel jaar geen autorijden wordt tenietgedaan door één verre vliegvakantie. Vliegen dreigt de allergrootste bron van vervuiling te worden, met als gevaar dat we de klimaatdoelen van Parijs niet halen. Hoe kunnen we dan nog steeds een uitzonderingsbeleid uitvoeren over één van onze meest vervuilende sectoren? Waar blijft de groene transitie in de lucht?
Lelystad: Groene vliegtuigpioniers
Waar blijft de revolutie in duurzaam vliegen?
Programma
Hoe groen wordt Lelystad Airport?
Er is nog discussie over de indeling van het luchtruim. Maar ondertussen wordt er, op basis van de eerder genomen besluiten, volop gebouwd aan het nieuwe Lelystad Airport. Luchtverkeer is een grote bron van vervuiling. En toch is er vooraf veel over gesproken dat duurzaamheid een belangrijke rol zou moeten spelen bij de ontwikkeling van de luchthaven. De VPRO Tegenlicht – uitzending van 3 december j.l. is een mooie aanleiding om met elkaar van gedachten te wisselen over de vraag hoe duurzaam Lelystad Airport nu eigenlijk wordt. Wat kan er nu al? Wat is het langere termijn perspectief? Uiteraard hebben we de directie van Lelystad Airport uitgenodigd om daar meer over te vertellen. Dat doet Erik Lagerweij, projectdirecteur realisatie vakantieluchthaven. Daarnaast is freelance luchtvaartjournalist (en in Lelystad beter bekend van Omroep Flevoland) Richard Schuurman er om ons verder te gidsen bij de vraag of ook de wereld van de luchtvaart in dit opzicht zal veranderen.