Want wat gebeurt er als werken en samenleven op andere waarden wordt gebaseerd dan op cijfermatig rendement en persoonlijk voordeel? Deze vraag staat centraal in de eerste VPRO Tegenlicht Meet Up na de zomervakantie, op 21 september a.s. “Het is meer dan ooit een inspirerende en hartverwarmende uitzending, die als basis dient voor deze Meet Up”, zegt Stadmaker Rianne Pattipeilohij daarover.
Onze samenleving is doordrenkt van rendementsdenken. Maar er is een revolutie gaande in het bedrijfsleven. De Amerikaanse ondernemer en futurist Aaron Hurst kondigde met de term ‘purpose economy’ een nieuwe revolutie aan binnen het bedrijfsleven: niet de winst maar de maatschappelijke betekenis van de onderneming staat voorop. Uit research van Deloitte blijkt dat 66% van de jongeren hun keuze voor een werkgever voor een groot deel baseren op diens betekenisgeving. Hoe kan een bedrijf dat veroorzaken en wat is daarvan weer het rendement?
Grondlegger van dit ondernemingsprincipe is het in New York gevestigde bedrijf Greyston Bakery. Zij bakken brownies voor Ben & Jerry’s. Hun werknemers zijn voormalige dealers, daklozen en prostituees uit de verpauperde omgeving, die zo de kans krijgen een nieuw leven op te bouwen. Hun credo is: ‘We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people’.
Bedrijfsadviseur Kees Klomp begeleidt betekenis gevende start-ups, zoals Mobile Factory die een methode ontwikkelt om puin te transformeren tot een soort legostenen, waarmee in rampgebieden snel tijdelijke woningen kunnen worden neergezet. Zien we met de betekenis-economie de eerste opbrengsten van het rendement van geluk?