Er is een revolutie gaande in het bedrijfsleven, waarbij niet de winst maar de maatschappelijke betekenis van de onderneming vooropstaat. De nieuwe betekenis-economie draait sinds de crisis op ‘happy start-ups’ en het zaaien van geluk. Hoe kan een bedrijf geluk zaaien en wat is daarvan weer het rendement? En vormt deze benadering de basis voor een nieuwe economie? We gaan in gesprek met Bossche ondernemers (Jij?) die op deze manier te werk gaan en organisaties en netwerken die anderen helpen zulke bedrijven te starten.
Het starten van ondernemingen vanuit betekenisgeving neemt na de crisis van 2008 een vlucht. Uit research van Deloitte blijkt dat 66% van de jongeren hun keuze voor een werkgever voor een groot deel baseren op diens betekenisgeving. Uit onderzoek van de Britse econoom Richard Layard blijkt dat sinds de Tweede Wereldoorlog mensen twaalf keer zo rijk zijn maar niet gelukkiger, misschien zelfs ongelukkiger. Onze samenleving is doordrenkt van rendementsdenken.
De vraag is wat er gebeurt als werken en samenleven op andere waarden worden gebaseerd dan op cijfermatig rendement en persoonlijk voordeel; als verbondenheid en gelijkheid worden versterkt en hebzucht, individualisme en respectloosheid de kop kunnen worden in gedrukt. Hoe kun je welzijn en geluk veroorzaken, en wat is daar dan weer het rendement van?
Den Bosch: Rendement van Geluk
De nieuwe betekenis-economie draait sinds de crisis op ‘happy start-ups’ en het zaaien van geluk.
programma
19.00 uur: De complete Tegenlicht aflevering wordt vertoond. Al gezien? Loop gerust om 19.55 binnen.
20.00 uur: Start van het gesprek & film-fragmenten. Met Bart Krull (Social Enterprise), Jaap Klink (BROED), Hylke van der Wal & Rutger van Weeren (So/Creatie)
21.30 uur: Napraten!
GASTEN:
Bart Krull van Social Enterprise, de aanjagende organisatie van de groeiende beweging van sociaal ondernemers (www.socialenterprise.nl). Bart werkt aan het creeren van nieuwe mogelijkheden voor sociaal ondernemers om een plek in de markt op te eisen. Zoals Buy Social: een project om sociaal inkopen door bedrijven en overheden te stimuleren.
Jaap Klink, medeoprichter van BROED, een Bossche sociale onderneming die zich richt op sociale innovatie in het sociale domein (www.broed.nu). Het laatste BROED-Weekend draaide om de lancering van sociale startups binnen twee dagen.
Hylke van der Wal en Rutger van Weeren van SO/CREATIE, oprichters van het online magazine over sociaal ondernemen in Nederland (www.socreatie.nl).