In 2011 verscheen zijn boek ‘Hoe de straat de school binnendringt’. In dit boek onderzoekt en beschrijft El Hadioui de effecten van een super-diverse buitenschoolse leefwereld op de schoolcultuur in een stedelijke omgeving.
Veel stedelijke jongeren navigeren tussen de zichtbare en onzichtbare sociale codes van de thuiscultuur, schoolcultuur en peer-groep. Stedelijke jongeren groeien dus op in verschillende leefwerelden. De masculiene codes van de straat kunnen conflicteren met de leefwereld van de school waarim feminiene codes zoals zelfreflectie en zelfontplooiing centraal staan. Hierdoor kan er een pijnlijke pedagogische mismatch ontstaan tussen stedelijke jongeren en docenten, zo observeert El Hadioui.
El Hadioui laat in zijn boek zien hoe je leerlingen uit achterstandssituaties op zo’n manier meekrijgt dat de schoolcultuur ook hun cultuur wordt. Hierbij geeft hij ook handvatten voor docenten om hiermee om te gaan. In zijn boek pleit El Hadioui voor een omwenteling in het onderwijs. Zodat ook stedelijke jongeren met een straatsocialisatie gelijke kansen krijgen en docenten weer toekomen aan de inhoudelijke kennisoverdracht.