Dat het heel slecht is voor het milieu mag onderhand wel bekend zijn, maar o wat is het vliegtuig snel, efficiënt en goedkoop. Daar kunnen andere transportmiddelen vaak niet tegenop, en bovendien kan een verre bestemming vaak alleen per vliegtuig worden bereikt. Het luchtverkeer neemt wereldwijd alleen maar toe, al stappen we tegenwoordig aan boord met in het achterhoofd het bekende verhaal over co2 -uitstoot, broeikaseffect, ecologische voetafdruk en klimaatverandering. Vliegen is de grootste bron van
milieuvervuiling in de transportsector, maar daar merkt de vliegconsument zelf weinig of niks van. Je kunt je schuldgevoel eventueel afkopen door te doneren aan ideële instellingen die van dat geld bomen planten of elders in de wereld de schadelijke uitstoot terugdringen, maar zo’n aflaat is een druppel op een gloeiende plaat die het probleem niet oplost: in het Westen leven we ver boven ons ‘klimaatbudget’ en we kunnen dit niet compenseren door alleen milieubewust te leven. Alleen stoppen met vliegen helpt, maar dat is geen reële optie.
Wat helpt dan wel? Op alle brandstoffen zit accijns en btw, maar niet op kerosine. Dat is na 1945 door de VN zo afgesproken om vliegen te bevorderen; het zou naties tot elkaar brengen, de vrede dienen. Op vliegtickets wordt ook geen btw geheven, zo subsidiëren overheden in feite de vliegtuigmaatschappijen die in hevige concurrentie- en prijzenoorlogen zijn verwikkeld. De marges in de branche zijn erg smal en de vlieglobby is sterk, zodat het tot dusver niet is gelukt om vliegen zwaarder te belasten. En daarom kun je nog steeds voor 29 euro naar Barcelona, al voelt iedereen aan dat een dergelijk tarief niet in de haak kan zijn. De vervuiler betaalt, maar niet in de luchtvaart.