In de uitzending 'Red de mens' zien we Thomas Piketty en Naomi Klein op tour om de wereld te veranderen. Wat kan je zelf doen om een verandering teweeg te brengen? Via internet kan je iedereen bereiken, maar helpt dat ook? Er zijn vele sites waarop je online petities kunt aanbieden en ondertekenen, maar heeft dat ook effect? En zijn er andere sites waarmee je meer kunt doen dan alleen een digitale handtekening zetten? De wereld veranderen kun je zelf.
Online handtekeningen, geld en vrijwilligers verzamelen. Kan je de wereld veranderen met online tools of blijft het bij goed bedoeld kliktivisme?
Meer artikelen bij deze aflevering
Mooie oplossingen
Beautiful Solutions is een online platform dat verder gaat dan alleen maar petities. De site is een initiatief van Beautiful Trouble in samenwerking met This Changes Everything, het boek van Naomi Klein. De mooie oplossingen worden op de site verzameld in een galerie en kunnen door bezoekers worden aangevuld met nieuwe voorbeelden, bronnen of vragen. Zelf kun je voorbeelden aandragen die helpen om de wereld democratischer en weerbaarder te maken. De site gaat verder dan alleen het klimaatprobleem en heeft categorieën als cultuur, onderwijs, seksualiteit en transport naast klimaat, energie en grondstoffenverbruik.
Overigens is Beautiful Trouble ook een goede plek voor mensen die de wereld willen veranderen. Deze online toolbox en boek is een samenwerking van vijftien verschillende organisaties en heeft daardoor een internationaal netwerk van creatieve activistentrainers. De organisatie heeft als missie om grassroots bewegingen creatiever en effectiever te maken. Het biedt modules, praktijkstudies en theoretische kaders. Alles om sociale organisaties verder te helpen.
Handtekeningen verzamelen
Gaat dat alles je nog te ver, dan kun je kleiner beginnen met de klassieke online petitie. Een goede manier om bewustzijn voor het probleem te creeëren dat jou aan je hart gaat. Change.org is een van de grootste sites op dit gebied. In een simpel stappenplan vraagt de site je om de personen of groep aan wie de petitie is gericht, welke actie zij moeten ondernemen en waarom dat belangrijk is. Na afloop kan je de petitie via Facebook en Twitter verspreiden om van daaruit de verandering te beginnen. Change.org claimt 70 miljoen gebruikers te hebben in 196 landen. Het bedrijf is gecertificeerd als B Corp, een keurmerk van de organisatie B Lab voor bedrijven die voldoen aan hun standaarden op gebied van sociale en milieu prestaties, transparantie en verantwoordelijkheid.
Er zijn vele petitiesites, zoals ThePetitionSite van Care2, Causes.com waar je de petitie niet alleen kunt ondertekenen, maar ook actie kunt ondernemen zoals onveilige plekken doorgeven of helpen een strand opruimen en het bekende Avaaz.org. Die laatste site is ook in het Nederlands te bekijken en richt zich vooral op mensenrechten en milieu. Een geheel Nederlandse variant is Petities.nl. Act.ly is een petitiesite die zich specifiek op Twitter focust en SumOfUs richt zich op een betere globale economie met de slogan "Fighting for people over profits".
Een petitiesite die berichten op een slimme wijze de wereld inhelpt, is Thunderclap. Op deze site verzamel je mensen die jouw boodschap ondersteunen en op een vooraf ingesteld tijdstip wordt jouw boodschap in 1 klap verspreid onder alle volgers en vrienden van die supporters. Zo heb je een grotere impact op een specifiek moment. Thunderclap noemt zich een "crowd-speaking platform".
Geld geven en inzamelen
Handtekeningen verzamelen is goed om bewustzijn te creeëren, maar wie echt iets wil veranderen, heeft vroeg of laat meestal geld nodig. Daarvoor bestaan vele websites die verschillende manieren mogelijkheden bieden om geld op te halen of te geven. Op sites als Razoo, Crowdrise, Justgiving of Ammado kan je als nonprofit-organisatie een inzamelactie beginnen, de sites zijn gratis te gebruiken, maar vragen wel een percentage, net zoals andere crowdfund-websites. Als bedrijf kun je geld inzamelen onder personeel voor een goed doel, als individu kan je geld inzamelen voor aangemelde nonprofit-organisaties. Globalgiving werkt op vergelijkbare manier, maar heeft een strengere aanmeldprocedure en vraagt om meer info voordat je geld kan ophalen via de site. In Nederland is Geef.nl een vergelijkbare site.
Al deze sites bieden ruimte aan vele klassieke goede doelen. Wie via microkredieten geld wil geven aan meer individuele projecten kan terecht op sites als Kiva of Zidisha. Voor meer lokale projecten is Yimby (Yes In My Backyard) geschikt, een subsite van Justgiving. Een andere subsite - van Groupon - richt zich ook op buurtinitiatieven. Groupon Grassroots verwijst terug naar de geldinzamelsite The Point, waaruit Groupon is voortgekomen. De (op Amerika gerichte) site biedt ruimte aan acties voor scholen om materialen aan te schaffen tot buurttuinen voor lokaal voedsel. Tot slot We-Care.com. Deze site laat je een deel van je aankopen via webwinkels doneren aan een goed doel. Aangesloten winkels zijn o.a. Virgin, McAfee en Shutterfly.
Vrijwilligers en geld verdienen
Naast bewustzijn en geld is het soms genoeg om mensen te verzamelen die je een handje willen helpen. Sites als Idealist en VolunteerMatch bieden hiervoor uitkomst. De laatste is alleen op Amerika gericht. Idealist.org is internationaler en biedt ook de mogelijkheid om naar betaalde banen bij nonprofit organisaties te zoeken. In Nederland zijn er sites als Vrijwilligerswerk.nl en Freeforce.nl. Wie op gebied van duurzaamheid een project wil beginnen, kan kijken op Nudge.nl. Hier kun je projecten starten, ondersteunen of informatie lezen over projecten rond duurzaamheid.
Vrijwillig goed doen en geld doneren is mooi, maar goed doen is te combineren met geld verdienen. Daarvoor biedt onder andere SoJo uitkomst. Het helpt bedrijven die zich voor een goede zaak willen inzetten met advies en een netwerk. Sojo noemt zichzelf een hybride sociaal bedrijf. Causecast helpt bedrijven ook met zich inzetten voor de goede zaak. Het biedt tools om werknemers geld aan goede doelen te laten geven, zich als vrijwilliger aan een goed doel te verbinden en om met de wereld te delen hoe het bedrijf zich inzet voor goede doelen.
Virtueel goed doen
Tot slot kan goede informatie ook helpen bij het veranderen van de wereld via internet. Hiervoor zijn heel veel sites te vinden. Goodnet verzamelt specifiek info voor mensen die de wereld willen helpen verbeteren. Speak up for Change is een Canadese site die zich richt op jeugd, activisten en organisaties. In Nederland bieden sites als Oneworld.nl en Hetkanwel.nl veel informatie voor mensen die goed willen doen. Wie de wereld wil verbeteren, hoeft het huis niet uit, maar kan met deze sites een heleboel doen vanachter de computer.