De film plaatst vraagtekens bij de euforie over de revolutionaire rol van het internet; sociale media worden gezien als het nieuwe wapen bij het omverwerpen van dictaturen. Het internet als bevrijdende kracht richting democratie. Evgeny Morozov, schrijver van The Net Delusion, vindt dit een valse voorstelling van zaken omdat autoritaire regimes het internet in veel gevallen juist gebruiken om verzet de kop in te drukken.
Om deze dwarse visie de ruimte te geven heeft Tegenlicht Morozov gevraagd plaats te nemen in een visuele arena met elf schermen. In deze setting, die hij zelf omschrijft als een panopticum, wordt hij gebombardeerd met beelden en quotes.
Met fragmenten van de onlangs in China opgepakte en vrijgelaten kunstenaar Ai Weiwei, de toespraak over internetvrijheid van Hillary Clinton, de jonge Egyptische activiste Farida Makar en WikiLeaks-voorman Julian Assange.
Morozovs reactie op de aan hem gepresenteerde dilemma's leidt tot een levendige dialoog tussen beeld en inhoud, waarin hij ons meeneemt in zijn strijd tegen het blinde cyber-utopisme.