Uit meer dan 680 deelnemers en 45 finalisten werd het werk Money & Speed ‘the best of the best’ genoemd. De prijs werd zaterdagavond voor een uitverkochte zaal uitgereikt in Eindhoven tijdens het spetterende prijzengala van de tiende Dutch Design Week. De app voor de iPad geeft je de toegang tot een interactieve thriller die zich afspeelt in het hart van de geautomatiseerde financiële wereld. Aan de hand van gesprekken met direct betrokkenen en datavisualisaties tot in de milliseconde, een reconstructie van de snelste en diepste daling van de Amerikaanse beurzen ooit laat zien.
De eerste iPad-documentaire ter wereld, ‘Money & Speed: Inside the Black Box’ van VPRO Tegenlicht, heeft de belangrijkste Design Award gewonnen. The Golden Eye – de prijs voor de beste Nederlandse vormgeving voor 2011 – werd door de internationale jury onder leiding van Hedy d’Ancona toegekend.
De app van Joris Maltha (links) en Daniel Gross was volgens de jury 'the best of the best'. (Foto Bram Saeys)
De TouchDoc, ontwikkeld door Marije Meerman (VPRO Tegenlicht) en Joris Maltha en Daniel Gross (Catalogtree), is een gelaagde documentaire waarin onderzoeksjournalistiek en minutieuze visuele analyses bij elkaar komen.
De TouchDoc laat zien wat de samensmelting van het televisie- en computerscherm kan brengen. Tegenlicht: Money & Speed: Inside the Black Box wordt als iPad-app gratis aangeboden in de app-store en geeft de gebruiker de mogelijkheid zelf financiële data en achtergrondinformatie te verkennen en onderzoeken. Download de Engelse versie hier.