De concepten die nodig waren voor het ontwikkelen van zoekmachines zijn vlak na de Tweede Wereldoorlog bedacht door Vannevar Bush. Hij drong wetenschappers aan om samen te werken aan een body of knowledge voor de gehele mensheid. Hij publiceerde hierover zijn artikel As We May Think (1945) in The Atlantic Monthly.
Het gebruik van een digitale zoekmachine is zo normaal geworden dat men misschien vergeet hoe ze zijn ontstaan. Wat was er ook al weer voor Google? En waarom is Google de meest dominante zoekmachine?
De fundamenten van de zoekmachinetechnologie
De eerste echte zoekmachine kwam een aantal decenia later in 1990 en heette Archie (kort voor "archives"). Het is gecreëerd door Alan Emtage, een McGill University student uit Montreal. Daarna volgden er meerdere. Deze zoekmachines werden vooral gebruikt op universiteiten.
Search, enter.
De manier waarop zoekmachines werken is een ingewikkeld verhaal. Het werkt als een soort spin die razendsnel kan zoeken en de informatie indexeert. Lees meer over de werking van zoekmachines.
Na de eerste zoekmachine Archie volgden vele andere zoals de wellicht minder bekendere: World Wide Web Wanderer (1993), Aliweb (Archie-Like Indexing of the Web, 1993), Excite (1993), EINet Galaxy (1994), WebCrawler (1994), LookSmart (1997), DMOZ Open Directory Project (1998). En de meer bekende: Yahoo! Directory (1994), Lycos (1994), Altavista (1994), MSN Search (1998)k en natuurlijk de zoekmachine gigant Google (1997). In 2009 heeft Microsoft zijn livesearch machine Bing geïntroduceerd, waarmee het probeert met Google te concurreren.
Het winnen van de "Search War"
Het Google verhaal begint bij de ontmoeting van Larry Page en Sergey Brin in 1995 op Stanford University.
Ze begonnen in 1996 samen te werken aan hun zoekmachine ‘Backrub’. Hun unieke methode van linken kwam onder de aandacht op de campus van Stanford. Zo kregen ze steeds meer belangstelling voor hun werk. In 1998 lanceerden ze Google. Ze werden een jaar later gesteund door de investeerder Andy Bechtolsheim. Maar de echte klapper, 25 miljoen dollar, kwam nog een jaar later door durfkapitalisten Sequoia Capital en Kleiner Perkins Caufield & Byers. (searchenginehistory.com)
Google ging de markt op in augustus 2004 voor een bedrag van $85 per aandeel. In 2007 bereikte het aandeel een voorlopig hoogtepunt boven de $800. De inkomsten worden door Google voornamelijk gegenereerd met de verkoop van advertenties. Bovendien is Google een begrip geworden, het is één van de sterkste merken ter wereld met een waarde van 114 miljard dollar in 2010.
Google is bekend vanwege ‘the Algorithm’: de slimme wiskundige formules op basis waarvan de zoekmachine de beste zoekresultaten moet opleveren. Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page bedachten de formule, die inmiddels wel een aantal maal is aangepast, in 2002. Het Google PageRank algoritme is simpel gezegd gebaseerd op de aanname dat de internetpagina’s waar het meest naar verwezen wordt door web sites die veel autoriteit hebben het belangrijkst zullen zijn. De algoritmes van Google analyseren daarom de onderlinge links tussen webpagina’s. De algoritmes worden steeds slimmer: hoe meer informatie (zoals bijvoorbeeld zoekvragen) je ze voedt, hoe geavanceerder ze werken.
Deze wiskundige benadering van het zoeken was nieuw in 1998, toen bij Google’s belangrijkste concurrent Yahoo het web nog werd afgespeurd door mensen. Die natuurlijk nooit genoeg tijd hadden om het almaar groeiende web helemaal te bekijken, zoals de ”spiders” van Google dat wel deden. Het zoek-algoritme wordt losgelaten op de informatie in de door de web crawlers opgeslagen en geïndexeerde kopieën van webpagina’s. Voor meer informatie over algoritmes kan je de uitzending Quants bekijken.
Het succes van Google komt goed naar voren in hun bedrijfsfilosofie: “De perfecte zoekmachine begrijpt wat je bedoelt en geeft je meteen wat je zoekt,” aldus medeoprichter Larry Page. “Google werd juist zo succesvol omdat we beter en sneller het juiste antwoord konden vinden dan de andere zoekmachines op dat moment.” (Filosofie van Google, 2011).