Korte biografieën van de belangrijkste personen uit de aflevering.

Jos Dings

Jos Dings studeerde werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit in Delft. Hij is directeur van de European Federation for Transport and Environment (T&E), een organisatie die zich inzet voor duurzame en milieubewuste vormen van transport.

Ray Lane

Ray Lane is tegenwoordig beherend vennoot (Managing Partner) van Kleiner Perkins Caufield & Byers (KPCB), een bedrijf dat innovatieve ondernemers stimuleert in het zoeken naar duurzame oplossingen voor de klimaatcrisis. In dit kader investeert Lane onder andere in vernieuwende autobedrijven die bezig zijn met het ontwikkelen van schone ‘groene’ auto’s, zoals Fisker Automotive (plug-in hybride auto’s) en Th!nk NA (elektrische auto’s).

Lang voordat Lane bij KPCB kwam te werken was hij mede-eigenaar van het bedrijf Booz-Allen & Hamilton. Hier leidde hij de Information Systems Group, een project dat zich richtte op het verbeteren van de resultaten uit informatietechnologie. Vervolgens is hij vanaf 1992 jarenlang directeur geweest van Oracle Corporation, het twee na grootste software bedrijf ter wereld.

Lane promoveerde cum laude in natuurwetenschappen aan de Universiteit van West Virginia (WVU) en werkte vele jaren in verschillende besturen van de WVU. Hij verdiende hier zoveel aanzien dat er recent een hele faculteit naar hem vernoemd is: het ‘Lane Department of Computer Science and Electrical Engineering’.

Uwe Grebe

Uwe Grebe is hoofd van global advanced engineering bij General Motors Powertrain. General Motors is het grootste autoconcern ter wereld.

 

 

Evan McMullen

Evan McMullen is de eigenaar van Cosmopolitan Motors in Seattle. Onlangs stuitte McMullen op een Opel uit 1973 die 10 keer zuiniger bleek te rijden dan de auto’s van tegenwoordig, namelijk 159 kilometer per liter. McMullen vraagt zich af waarom er in de auto-industrie nooit iets gedaan werd met deze technologie. Hij hoopt uiteindelijk de auto te kunnen verkopen aan een technologisch museum.

Elon Musk

Elon Musk is geboren en opgegroeid in Zuid-Afrika, waar hij al op vroege leeftijd een liefde voor computers en software ontwikkelde. Nadat hij afstudeerde in natuurkunde en economie aan de Universiteit van Pennsylvania richtte Musk het bedrijf Paypal op dat zich specialiseert in elektronische betalingen via internet. In 2002 verkocht hij Paypal met een hoge winst aan eBay en zette hij een nieuw bedrijf op, SpaceX. Dit bedrijf ontwierp (relatief) goedkope ruimtevaartvoertuigen. Ook deze onderneming verkocht hij na een aantal jaren om vervolgens directeur en productarchitect bij Tesla Motors te worden. Dit bedrijf in Sillicon Valley ontwikkelt en fabriceert elektrische auto’s. Onlangs brachten ze de Tesla Roadster op de markt, een geheel elektrische snelle sportwagen.

Vijay Vaitheeswaran

Vijay Vaitheeswaran studeerde werktuigbouwkunde aan het Massachusetts Institute of Technology. Hij is correspondent voor The Economist en schrijft als specialist op het gebied van milieu- en energievraagstukken over de ontwikkelingen hiervan in de politiek, economie, handel en technologie. Vaitheeswaran is lid van de Council on Foreign Relations en geeft lezingen op Stanford, Yale en Oxford. Daarnaast geeft hij les op de Stern School of Business dat onderdeel uitmaakt van de New York University. Vaitheeswaran schreef het boek ‘Power to the People’ en is co-auteur van ‘Zoom: The global Race to Fuel the Car of the Future’. Het laatstgenoemde boek was een van de genomineerden in de strijd om de Financial Times Business Book of the Year 2007.

Illuminati Motor Works

Illuminati Motor Works is een project van Steve Becker, Kevin Hecht, Nathan Knappenburger, Thomas Pasko, Kevin Smith en Josh Spradlin. Met dit project dingen zij mee naar de Automotive X Prize (AXP), een wedstrijd van een Amerikaanse non-profit organisatie die dit jaar zal uitmonden in een race om de zuinigste auto. Het doel van de AXP is om een nieuwe generatie van betrouwbare, schone en superefficiënte auto’s voor dagelijks gebruik te ontwikkelen.

Steve Becker

Steve Becker werkte tot voor kort bij de Illinois Environmental Protection Agency (IEPA). Hij wordt in het artikel van de Illinois Times (zie de link naar dit artikel rechts op deze pagina) beschreven als de ‘team realist’.

Kevin Hecht

Kevin Hecht werkte van 1989 tot 1993 bij General Motors. Hij was betrokken bij de ontwikkeling van één van eerste elektrische auto’s: de EV1. Naast zijn inspanningen voor Illuminati Motor Works werkt Hecht bij de Illinois Environmental Protection Agency (IEPA).

Knappenburger en Spradlin

Nathan Knappenburger (links) werkt als elektrotechnicus bij het Abraham Lincoln Presidential Museum. En Josh Spradlin (rechts) werkt bij de Abraham Lincoln Presidential Library als microfilm technicus (microfilm operator). Hij hielp Smith meerdere malen met projecten die de ontwikkeling van zuinige auto’s tot doel hadden.

Thomas Pasko

Thomas Pasko ontmoette Kevin Smith tijdens zijn werk voor AutoZone, een bedrijf dat handelt in auto-onderdelen en -accessoires.

 

 

Kevin Smith

Kevin Smith is de ‘Team Captain’ van het project Illuminati Motor Works. Als student aan de Universiteit van Illinois in Chicago hield hij zich al bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s en auto’s die gedreven worden door zonne-energie. Smith werkt net als Hecht bij de IEPA.