‘Ik heb niets tegen Marie Kondo, hoor’, zegt Chiara. ‘Ze is waanzinnig leuk! Maar ik vind dat een spark of joy niet genoeg is. Ik zie in mijn werk dat het zo clean kan zijn als je een heleboel wegdoet, dat mensen denken: “Jeetje, ik heb zo’n opgeruimde kast! Daar kan wel weer wat bij.”
We moeten lange termijn leren denken. Zonder dat je het doorhebt, ontstaat er een patroon in je koopgedrag. Denk je echt dat je dat in een dag opruimen kunt veranderen?’ Als je dezelfde verkeerde keuzes blijft maken, zit je kast in no time weer bommetje vol. ‘Daarom wil ik echt heel goed weten waarom iets weg wordt gedaan’, zegt Chiara. ‘En waarom iets wordt aangeschaft.’ Dus nee, bedenk je niet op de dag voor Koningsdag dat je voor het gemak de helft van je spullen op een kleedje legt. ‘Precies. Dat is een momentopname. Stel jezelf de vraag: waarom maak ik nu deze keuze? Wat denk ik daar over een half jaar van? Ik hoor vaak dat mensen ineens geen zin meer hebben in bloemetjes, bijvoorbeeld. Dan gooien ze items met bloemetjes weg, terwijl ik denk: gooi het in een verfbad, vervang de knopen, maak er een haarband van.’ Want volgens Chiara ligt er geen kleding in je kast, maar lappen stof. ‘Het is inderdaad een soort lapjesmarkt, waar je kunt winkelen. Die kleding die je niet meer wilt, is misschien kwalitatief nog goed. Kijk goed: wat hangt daar? Kan ik het vermaken? Of ken ik iemand die dat kan?’ Wat in je kast ligt, zijn bouwstenen. ‘Als je het goed doet, bouw je ermee als je 28 jaar bent, en 38, en 48.’