De wereld verandert waar we bij staan. Kochten wij (of onze ouders) vroeger nog liedjes per stuk op vinyl, tegenwoordig hebben we alle muziek van de wereld bijna gratis tot onze beschikking. Spraken wij (of onze ouders) vroeger van te voren nog af op een bepaalde plek om elkaar te ontmoeten, nu volstaat het om pas te appen als we er al zijn: ‘Sta bij die grote boom.’
Maar kleding, dat zal altijd materialistisch blijven, toch? Kleding draag je immers fysiek, op je huid. Hoe zou zo’n industrie nu digitaal kunnen worden?
Enter Amber Jae Slooten, digitaal modeontwerper en oprichter van digitaal modehuis The Fabricant. Haar collecties zijn uitsluitend digitaal te dragen. Bij haar ontwerpproces raakt ze geen enkel fysiek stuk stof of kledingstuk aan. In haar atelier is geen enkel kledingrek met samples te bespeuren, slechts computers. Ontkomt dan ook de mode in de 21e eeuw niet aan de opmars van technologie?
De eerst stappen zijn in elk geval al gezet. In 2018 verkocht het Scandinavische merk Carlings binnen een maand een eigen collectie digitale mode uit.
En The Fabricant werd in 2019 wereldnieuws nadat zij een jurk van 9500 dollar verkochten aan de vrouw van een Silicon Valley-tycoon. De jurk werd op maat gemaakt op een foto van de eigenares, waarna ze deze foto op social media zette.
Een van de voordelen van digitaal kleding ontwerpen is dat je precies kan voorspellen hoe een stof digitaal gaat vallen. Slooten: ‘Je kunt meteen de vorm zien, de valling, de kleur, de stoffen. Alles kun je kiezen en invullen. Iets wat normaliter in de realiteit gebeurt, kan je ook digitaal creëren.’