Grote bedrijven gebruiken alternatieve data om kennis te vergaren over de aandelenbeurs. Wat zijn alternatieve data eigenlijk?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat zijn alternatieve data en hoe beïnvloeden ze de aandelenbeurs?

Veerle Klok - 10 september 2021

Grote beleggers gebruiken alternatieve data om kennis te vergaren over de aandelenbeurs. Wat zijn alternatieve data eigenlijk?

Slimme bedrijven duiken in de berg data die door en over ons wordt verzameld, om zo eerder dan de rest van de markt te kunnen zien wat bijvoorbeeld de omzet van Apple is, of het aantal abonnees van Netflix. 

Deze zogenoemde ‘alternative data’ zijn simpel gezegd alle data die traditioneel niet gebruikt worden op de markt. Traditionele databronnen zijn bijvoorbeeld persberichten, jaarverslagen en statements vanuit het management. 

Om wat voor data gaat het nou precies? Je kunt denken aan locatiegegevens, webverkeer en data verkregen uit satellieten. Bedrijven en organisaties die handelen in deze data maken onderscheid tussen verschillende soorten. Om je een beter idee te geven zetten we ze voor je op een rijtje. 

App- & webverkeer

Elke keer dat je een app opent en gebruikt, wordt er informatie verzameld
over je interesses, aankopen en gedrag. Dat gebeurt al jaren en is op zich niets nieuws. Wel relatief nieuw is dat beleggers deze data opkopen. 
Niet om te weten wat voor pizza jij bijvoorbeeld hebt besteld, maar om te zien hoeveel pizza’s jouw favoriete pizzeria verkoopt. Zo hoeven beleggers niet te wachten op officiële kwartaalcijfers en jaarrekeningen, maar helpen de apps op onze telefoons hen te voorspellen of hun aandelen in de pizzeria meer waard zullen worden, of misschien wel minder.
 

 

 

 

 

 

 

 

Creditcards, betaalpassen en digitale bonnetjes

Datasets van uitgaven via creditcards en betaalpassen leren je niet alleen waar consumenten kopen, maar ook hoeveel ze daar uitgeven. Deze data zijn niet alleen handig voor ondernemers zelf, maar ook bruikbaar voor beleggers. Hetzelfde geldt voor datasets van digitale bonnetjes die de consument via een app of email ontvangt. Tijdens de eerste lockdown in Nederland schoot de verkoop van skeelers, fietsen, trampolines en schommels omhoog. Als je hier als belegger vroegtijdig zicht op hebt via creditcardgegevens en digitale bonnetjes, kun je daarop inspelen en aandelen kopen van bedrijven die buitenproducten verkopen.

Geo-locaties

Heb jij altijd je locatievoorzieningen op je telefoon aan staan? Of, heb je 
je Wi-Fi of bluetooth altijd aan? Al deze instellingen zijn bronnen van bruikbare data voor investeerders. Deze informatie wordt door gegevensaanbieders verzameld en verkocht aan derden. Al deze kennis is geanonimiseerd, maar juist anonieme kennis over grote aantallen mensen is interessant. Als er elke dag duizend mensen in de ene winkel komen, en tienduizend in de ander: van welke winkel koop jij dan aandelen?

Publieke data

Je zou publieke data kunnen definiëren als alle informatie binnen het publieke domein. Data die openbaar, bereikbaar en toegankelijk zijn.
Denk aan alles wat je vindt op de website van de overheid, van patenten
tot beleidsinformatie, van vacatures tot informatie over import en export.
In originele vorm zijn deze data vaak lastig te verzamelen en te verwerken. Datahandelaren verzamelen en aggregeren deze informatie en maken het bruikbaar voor de koper.

Satellietdata

In 1960 begonnen de Verenigde Staten met het gebruiken van satellietbeelden om zo de Soviets te bespioneren. Inmiddels worden satellietgegevens niet alleen door overheidsinstellingen gebruikt, maar ook door grote investeerders. Deze data worden verzameld door satellieten of laagvliegende drones en maken het mogelijk om overzichtelijk grondstoffen, ecosystemen en economische activiteiten in kaart te brengen en te monitoren. 

Onder deze categorie vallen bijvoorbeeld oliedatasets, die informatie bevatten over alle bekende olie- en gasvoorraden over de hele wereld. Satellietbeelden zijn ook op kleinere schaal zeer bruikbaar: beleggers gebruiken satellietbeelden van parkeerplaatsen om zo winsten van bedrijven te voorspellen. Zo liet het databedrijf RS Metric aan de hand van het aantal auto's op de parkeerplaatsen van Walmart zien dat Walmart-aandelen ondergewaardeerd waren.

Engagementdata

Jouw likes, tweets en shares zijn waardevolle informatie. Je denkt misschien dat deze informatie alleen gebruikt wordt om je passende advertenties te laten zien, maar ook beleggers zijn geïnteresseerd in jouw ‘engagement’. Het vertelt investeerders waar je je mee bezig houdt, waar je interesses liggen, maar ook wat je vindt van grote maatschappelijke vraagstukken. Hetzelfde geldt voor enquêtes en onderzoeken: deze geven inzicht in consumentenvertrouwen en klantgedrag. 

Het Nederlandse bedrijf Owlin verzamelt bijvoorbeeld (nieuws-)berichten van over de hele wereld, om ze vervolgens een sentimentscore te geven.
Zo zagen zij tijdens de coronacrisis op hun dashboard veel klachten over
het reisbureau Thomas Cook. Drie weken later ging het reisbureau failliet.

Webdata

Webdata omvatten alle gegevens die we vinden op openbare websites.
Het verschil tussen webdata en publieke data is dat webdata verzameld
worden op pagina’s van bedrijven, en publieke data veelal op pagina’s van overheidsinstanties. Vluchtdetails, productprijzen, autoverkoop, vacatures, leegstand: allemaal data die niet alleen bruikbaar zijn voor ondernemers,
maar ook voor beleggers.

Hoe krijg je toegang tot alternatieve data?

Hoe je toegang kunt krijgen tot deze datasets verschilt per soort. 
Sommige (openbare) datasoorten zou je in principe zelf kunnen verzamelen
en inzetten. Maar dat is arbeidsintensief en kost vaak veel tijd. Datahandelaren zoals Owlin, Thinknum en Eagle Alpha vullen dat gat. Andere datasets, zoals die van de creditcardgegevens, zijn alleen toegankelijk wanneer ze voor een flinke prijs worden vrijgegeven door de eigenaar (en dat ben jij niet).