Taxi-chauffeurs over de hele wereld worden keihard geraakt. Hoe overleven zij?

VPRO Tegenlicht rijdt deze week in zeven steden mee met zelfstandige taxichauffeurs. Aldaar laten de chauffeurs hun leven, hun werk, en hun verlaten steden zien. Hoe worden zij geraakt door het gebrek aan werk? Hoe gaan ze om met het besmettingsgevaar? Hoe houden ze hun wagen schoon?

Zeven zelfstandige taxichauffeurs uit Amsterdam, Wuhan, Kisumu, Tel Aviv, Teheran, Rio de Janeiro en New York nemen ons mee in hun wereld tijdens en na corona. Op deze pagina vind je hun verhalen.

Rio de Janeiro: een fles water als lunch

Fábio Aleixo Couto (36)

Sinds zes jaar is Fábio taxichauffeur, die getrouwd is met zijn jeugdliefde. Hun dochter lijdt sinds kort aan een tropisch virus dat gewrichtspijnen veroorzaakt. Daardoor voelt hij extra druk om geld te verdienen voor haar verzorging, maar door corona wordt dat steeds moeilijker. Hij heeft geen opleiding, en zijn buurt biedt alleen de opties taxichauffeur, werken in de bouw of in de drugshandel. Taxichauffeur was altijd de beste optie, maar is dat nog steeds zo?

leeftijd: 36
komt uit: Rio de Janeiro
ervaring als taxichauffeur: 6 jaar
inkomen voor corona: 350 real (61 euro)
inkomen na corona: 75 real (13 euro)
auto: Fiat Palio Weekend uit 2015

Regie & camera
Wellington Magalhaēs

Tel Aviv: van zes naar twee auto's

Lior Peri (47)

Lior Peri was hij 21 jaar lang buschauffeur. Dat werk vond hij niet leuk, en inmiddels is hij alweer drie jaar taxichauffeur. Lior is getrouwd en heeft een tweeling-dochters van zeventien jaar oud.

leeftijd: 47
komt uit: Rishon (dichtbij Tel Aviv)
ervaring als taxichauffeur: 3 jaar
inkomen na corona: 5% van omzet voor corona
auto: Kia Optima uit 2016

Regie & camera
Yoav Shamir

Kisumu: racen tegen de avondklok

Alex Omach

De zaken gingen steeds beter. Alex had een verhuurbedrijf met inmiddels zes auto's. Nu het toerisme is opgedroogd, heeft hij er vier weg moeten doen. Met de overige twee probeert hij zoveel mogelijk ritjes te doen. Maar wel vóór zessen, want dan gaat de avondklok in.

Alex Omach (44)

leeftijd: 44
komt uit: Kisumu
ervaring als taxichauffeur: 25 jaar
inkomen voor corona: 100,000 Keniaanse shilling per maand (873 euro)
inkomen na corona: 5.000 Keniaanse shilling per maand (131 euro)
auto: Toyota Vitz uit 2006

Regie en camera
Carren Otieno & Kevin Omolo

Teheran: geen warm eten in de stad

Hossein

Hossein (die alleen met voornaam genoemd wil worden) is taxichauffeur uit noodzaak: hij is eigenlijk hoger opgeleid, maar omdat er geen werk te vinden is, rijdt hij op de taxi. Zijn dochter studeerde in China voor de coronacrisis, zij was toevallig even terug in Teheran toen de uitbraak in Wuhan begon, en is niet meer terug gegaan. Nu zit ze werkloos thuis en smeert de boterhammen die Hossein als lunch moet eten, omdat er geen warm eten meer te krijgen is in de stad.

Regie en camera
Negin Kianfar

New York: the city that never sleeps, is sleeping

Josh Jimenez

Josh heeft het zwaar. Sinds de crisis woont hij in een daklozenopvang, samen met zijn 2-jarige zoontje. Soms slaapt hij in zijn auto. Nu zijn inkomen daalt, dreigt hij zijn auto - die hij least - te verliezen. 

Josh Jimenez (26)

leeftijd: 26
komt uit: The Bronx, New York City
ervaring als taxichauffeur: 1 jaar
inkomen voor corona: 250 dollar per nacht
inkomen na corona: 45 dollar per nacht
auto: Nissan Altima uit 2013

Regie en camera
Joshua Kun

Wuhan: koortscheck door de overheid

Du Chuan

Chuan werkt sinds de lockdown in Wuhan vrijwillig als taxichauffeur voor de overheid. Hij vervoert artsen en verpleegkundigen. Zijn vrouw werkt op de IC als verpleegkundige. Zijn dochter heeft hij al maanden niet meer gezien, die bracht vakantie door bij de grootouders. Chuan zou later komen vanuit Wuhan, maar toen vond plotseling de lockdown plaats.

Du Chuan (40)

leeftijd: (40)
komt uit: Wuhan
ervaring als taxichauffeur: 2 maanden
inkomen na corona: vast bedrag per maand van de overheid
auto: Nissan

Regie en camera
Torchiam Sun

Amsterdam: geen klanten meer op Schiphol

Adrie Touw

Adrie is afhankelijk van Schiphol. Hij heeft grote bedrijven als klant die de wereld overvliegen. Maar nu Schiphol dicht is, heeft hij niets meer te doen. Adrie is nog bezig met de afbetaling van het vorig jaar door hem overgenomen bedrijf Trust Taxi Service in Amsterdam.

Adrie Touw (57)

leeftijd: 57 jaar
komt uit: Amsterdam
ervaring als taxichauffeur: 35 jaar
inkomen: veel minder omzet dan voorheen
auto: Mercedes- Benz uit 2017

Regie en camera
Fleur Amesz

aan dit verhaal werkten mee

Samenstelling, research, productie, vormgeving, montage, redactie en regie:

samenstelling
Arnout Arens

regie
Fleur Amesz (Amsterdam)
Torchiam Sun (Wuhan)
Yoav Shamir (Tel Aviv)
Joshua Kun (New York)
Carren Otieno, Kevin Omolo (Kisumu)

research
Arnout Arens

productie China
Liyan Ma

montage
Tim van der Maden
Rémi van der Heiden
Paul Delput

online samenstelling
Daan Kuys
Arja van den Bergh

vormgeving
Julia Veldman
Silke de Kruijf
Robin Verdegaal

productie
Elleke Claessen
Marie Schutgens
Zoe de Wilde

eindredactie
Doke Romeijn
Bregtje van der Haak