Nu we meer vanuit huis zijn gaan werken, zijn we ook meer gaan bestellen. Dat is niet per se erg: bestellen an sich hoeft niet slechter te zijn dan naar de winkel gaan. In zo’n bezorgbusje passen immers de pakketjes van zo’n twintig mensen. Probeer de uitstoot van dat ene busje maar eens weg te strepen tegen de uitstoot van twintig auto’s die naar de stad rijden. De producten komen bovendien net zo goed in plastic en karton verpakt naar de winkels, en denk eens aan de verwarming en verlichting van al die kleine winkels. Dat is in grote loodsen vaak efficiënter geregeld.
Toch is er een probleem. Het recht op kosteloos retourneren levert een hoop verspilling op. Met de vele webwinkels die daarnaast ook nog eens geen verzendkosten vragen voor de verzending en de retour wordt het de consument nogal makkelijk gemaakt om zomaar wat te bestellen. Het resultaat? Verspilling van verpakkingsmaterialen, verspilling van producten en verspilling van tijd.
Hoe lossen we dat op? Onderzoek van de Erasmus Universiteit wijst uit dat consumenten best bereid zijn om voor de meest duurzame bezorgoptie te gaan. Zogenoemde ‘green labels’, die laten zien wat het duurzaamste tijdslot is om je pakket te laten bezorgen, blijken zelfs net zo effectief als kortingen.
Brancheorganisatie Thuiswinkel.org probeert nu al via de website bewustbezorgd.org webwinkels en klanten inzicht te geven in hoeveel CO2-uitstoot elke bestelkeuze geeft. Maar deze labels zijn meestal nog niet ‘aan de voorkant’ te zien, zoals in je winkelwagen-pagina bijvoorbeeld. Bovendien hebben deze labels geen enkel nut wanneer de bestelde spullen gewoon weer worden teruggestuurd. Daarom geven wij nu alvast 8 tips om duurzamer te bestellen.