De grote internetbedrijven hebben wederom recordomzetten- en winsten gedraaid dankzij de coronapandemie. Hun monopolieposities groeien alleen maar, misinformatie en dataroof zijn nog steeds alom aanwezig ondanks nieuwe regelgeving en een steeds grotere groeiende techlash: meer en meer mensen voelen zich onbehaaglijk bij de ongebreidelde macht van de Amazons, Googles en Facebooks van deze wereld. En was de misinformatie al verantwoordelijk voor veel verwarring en onterechte scepsis over het nut van vaccinatie, de klimaatramp die zich nu aan het voltrekken is, wordt met de handrem erop bestreden – juist ook omdat de verwarring en misinformatie op sociale media hierover nauwelijks wordt aangepakt. Het maakt wat moedeloos: kunnen we de strijd om een eerlijker, betrouwbaarder en menselijker internet nog wel winnen?
Gelukkig houdt Tijmen Schep, privacydesigner maar ook techcriticus het hoofd koel en ziet het als een kwestie van de lange adem. Diverse hoopvolle initiatieven zien het levenslicht en het gaat heus wel de goede kant op, betoogt hij. Ikzelf ben daar niet van overtuigd en ben bang dat we onszelf in slaap sussen met een te positieve blik op de huidige ontwikkelingen. Niet zo gek dat tussen ons een stevig debat ontvlamde. In deze podcast hoor je dat het er soms vurig aan toe gaat, maar het gaat dan ook wel ergens over! Het spel is op de wagen.
Verder hebben Tijmen en ik het over nerds en wie dat dan wel mogen zijn. Misschien ben je er zelf ook wel een? Als je de podcast beluistert, kom je daar achter. En we hebben het ook over het geweten van Silicon Valley - of juist het gebrek eraan. Waar blijft de privacy apocalypse?