Inmiddels heeft hij zijn portiersleven al enkele jaren achter zich gelaten. Zijn ervaring en gezag gebruikt hij tegenwoordig om de vele problemen die er in Bos en Lommer zijn op te lossen. Met name de harde kern van de probleemjeugd in Bos en Lommer, net als hij veelal van Marokkaanse afkomst, luistert wel naar Saïd, waar overige welzijnsinstellingen, politie en justitie geen vat op hen hebben.
Dit is niet ongemerkt gebleven. Zo werd Saïd in 2007 uitgeroepen tot Amsterdammer van het jaar. In minder dan vijf jaar tijd heeft hij vanuit niets een organisatie opgebouwd die op succesvolle wijze de Marokkaanse jongerenproblematiek aanpakt.
Maar zijn onorthodoxe manier van werken en handelen wordt met argusogen gevolgd door de gevestigde welzijnsorde. Die zien hoe hij zaken gedaan krijgt, daar waar zij in tekortschieten en ook nog voor een schijntje van de financiële middelen die zij krijgen. Ook voor de lokale politiek is Saïd een ongeleid projectiel. Als ongediplomeerde jongen van de straat, die zijn middelbare school niet heeft afgemaakt, weet men niet goed wat men met hem aan moet. Hij is autonoom en danst naar niemands pijpen.
Soms lijkt het wel of ze eerder zijn macht in de wijk willen beteugelen dan dat ze hem als constructieve partner beschouwen in het aanpakken van de problemen in de wijk. En die zijn er. Recent heeft de overheid uit radeloosheid nog maar weer eens veertig miljoen uitgetrokken voor de Marokkaanse probleemjeugd. En onlangs is uit een gelekt rapport van VROM gebleken dat de Kolenkitbuurt in Bos en Lommer op de lijst van Vogelaarwijken als meest problematische buurt staat genoteerd.
Tegenlicht laat zien hoe een Marokkaans straatschoffie heeft kunnen uitgroeien tot de ongekroonde koning van Bos en Lommer. Van dichtbij zien we hoe Saïd te werk gaat, wat hem drijft en wat zijn manier van werken zo succesvol maakt. Tegelijkertijd zien we ook de eenzame strijd die hij moet leveren tegen de gevestigde orde en de persoonlijke tol die hij hiervoor moet betalen.
Regie :Nordin Lasfar
Productie: Janneke van de Kerkhof
Eindredactie: Jos de Putter/Henneke Hagen