Hun gemeenschappelijke status als afgedankte helden van het zionisme, leidde aanvankelijk tot allerlei praktische coalities. De kibboetzim in kwestie hadden vooral oog voor de economische input, want de kolonisten brachten compensatiegelden mee. Ook hoopten zij de leegloop te stoppen met de komst van de kinderrijke evacués. In sommige gevallen stelde de kibboets als voorwaarde dat de kolonisten echt zouden deelnemen aan het gemeenschapsleven. Dat mislukte volledig.
Zo ook in Karmya. Bij binnenkomst reageerden de verdreven kolonisten al hun woede en frustraties af op de kibboetsbevolking. Die kreeg dan ook snel genoeg van de fanatieke nieuwkomers, die ook nog eens eigen crèche en synagoge eisten. Zelfs het gemeenschappelijke gevaar, de Quassamraketten die de Palestijnen vanuit Gaza afvuren, lijkt niet bij machte de beide gemeenschappen nader tot elkaar te brengen. Feestdagen worden nog altijd volledig gescheiden gevierd.
Met aan beide kanten één uitzondering: Yaniv, gemeenschapsleider van de kolonisten, heeft vriendschap gesloten met Gill, die dezelfde rol vervult in de kibboets. Ze lijken in alles elkaars tegenpolen –religie, politiek, afkomst, toekomstverwachting, uiterlijk en karakter- maar zij zoeken elkaar op en begrijpen elkaars problemen. Yaniv is zich door de ontruiming gaan afvragen of de Bijbelse ambities van de religieuze zionisten wel realistisch zijn, terwijl Gill al lang geleden de ideologische veren van de kibboets heeft afgeschud. Verschoven posities; maar wat betekenen die in het Israël van vandaag?
Regie: Rudi Boon
Interview: Eitan Wetzler
Research: Eitan Wetzler en Henneke Hagen
Montage: Christine Houbiers
Eindredactie: Jos de Putter en Doke Romeijn