Moeten de inwoners van Nederland vaart maken met onorthodoxe keuzes wat betreft hun huisvesting? Hoe weerbestendig is Nederland? Programmamaker Gijs Meyer Swantee meet voor Tegenlicht Nederland eens flink door, op zoek naar de klimaatbestendigheid van de Nederlandse burgers. En doet onderweg een opmerkelijke ontdekking: klimaatverandering blijkt booming business te zijn.
Tegenlicht
Hoera, het klimaat verandert!
Wat betekent klimaatverandering voor de inwoners van een land dat grotendeels onder NAP ligt? Zullen de gevolgen van de klimaatontwikkelingen de huidige generatie raken? Of de eerstvolgende?
Bedrijfsleven, wetenschap en overheden onderkennen de risico's van veranderingen in ons klimaat, maar zien tegelijkertijd aantrekkelijke mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Niet in 2050 of later, maar nu en eerder. Niet het doemverhaal over CO2-emissie-beperkingen heeft de toekomst, maar het meesurfen met de zondvloed.
Bij ABNAMRO wordt al geruime tijd munt geslagen uit klimaatverandering. Producten als weerderivaten en handel in mandjes zonneschijn, wind en neerslag, behoren ondertussen tot het reguliere bankassortiment. Op wetenschappelijk terrein en bij Rijkswaterstaat gebeurt hetzelfde. Ook daar prachtige initiatieven ten gevolge van klimaatveranderingen, en mooie toekomstscenario's als het klimaat verder verandert. De burger staat in dit verhaal op grote achterstand. Hij heeft nauwelijks een vermoeden van wat weer en wind in zijn leven kunnen aanrichten, en koopt met het grootste gemak een huis metersdiep onder het NAP.
En ook lagere overheden zijn niet echt op een natte toekomst voorbereid, ondervindt Meijer Swantee tijdens zijn consultatieronde door Nederland. Hij spreekt o.a. met Alex Schippers (weatherdesk ABNAMRO), Dirk Sijmons (rijksadviseur voor het landschap), Pier Vellinga (hoogleraar veranderende aardsystemen VU, en Hetty Klavers (adviseur watersystemen Rijkswaterstaat).
Maar het is nog niet te laat, zo stellen de deskundigen. Mits de burger en lagere overheden hun onwetendheid afschudden en per direct inzetten op eigen waterbestendigheid. Dan kunnen ook de inwoners van Nederland de slogan onderschrijven die het bedrijfsleven al omarmd heeft: 'Hoera, het klimaat verandert!'
Regie: Gijs M. Swantee
Research: Lynn Berger/Lydia Dijkhuizen/Gijs M. Swantee
Productie: Madeleine Somer/Karin Spiegel
Eindredactie: Doke Romeijn/Frank Wiering