Bedrijfsleven, wetenschap en overheden onderkennen de risico’s van veranderingen in ons klimaat, maar zien tegelijkertijd aantrekkelijke mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Niet in 2050 of later, maar nu en eerder. Niet het doemverhaal over CO2-emissie-beperkingen heeft de toekomst, maar het meesurfen met de zondvloed.
Bij ABN AMRO wordt al geruime tijd munt geslagen uit klimaatverandering. Producten als weerderivaten en handel in mandjes zonneschijn, wind en neerslag, behoren ondertussen tot het reguliere bankassortiment. Op wetenschappelijk terrein en bij Rijkswaterstaat gebeurt hetzelfde. Ook daar prachtige initiatieven ten gevolge van klimaatveranderingen, en mooie toekomstscenario’s als het klimaat verder verandert.
De burger staat in dit verhaal op grote achterstand. Hij heeft nauwelijks een vermoeden van wat weer en wind in zijn leven kunnen aanrichten, en koopt met het grootste gemak een huis metersdiep onder het NAP.