Omroep Maxim gaat voor originaliteit en distantieert zich hierin nadrukkelijk van de smaak van het ‘grote publiek’. Met een heel eigen, radicaal vrijzinnige visie over wat de publieke omroep kan bijdragen aan de smaak van Nederland. Gelukkig biedt de VPRO ruimte aan deze tegendraadse splinteromroep voor fijnproevers. ‘Het grote publiek wordt vriendelijk doch dringend aangeraden om vooral niet te kijken naar Omroep Maxim’, aldus oprichter Maxim Hartman.
In het tweede seizoen richt Omroep Maxim zich nog radicaler op de allerkleinste doelgroepen. Speciaal ontwikkelde formats zoals FruithagelTV, BaggerTV of LegPuzzelTV en een aangepast programma voor autisten, bedienen al die kijkers die door andere omroepen al dan niet bewust worden vergeten dan wel genegeerd.
Omroep Maxim is blijvend vernieuwend en zal als eerste omroep ter wereld een tv-spelletje in 3D uitzenden. Een aflevering van Omroep Maxim is door de hoogassociatieve montage en chaotische structuur onmogelijk samen te vatten dan wel na te vertellen. En daarin schuilt de kracht.