In India ging onze correspondente Danya kijken waarom de grootste soap van India zo populair is. Deze soap met honderden miljoenen kijkers heet Kyonki Saas Bhi Kabhi Bahu Thee (“Want De Schoon-moeder Was Ooit Een Schoondochter”) en wordt ookwel Tulsi genoemd, naar de hoofdpersoon, een jonge getrouwde vrouw die in alles door haar schoonmoeder gedwarsboomd wordt.
Metropolis
prime time
Prime time televisie betekent in veel landen: soaps. In Afghanistan vinden ze Indiase soaps geweldig, en in Servië houden kijkers van Zuid-Amerikaanse soapseries. Maar in Ethiopië kijken we mee met een populair eigentijds entertainment programma, wat moet knokken voor haar voortbestaan.
Sinds het einde van het Taliban-bewind zijn soaps uit India razend populair geworden in Afghanistan, maar de mullah's en de regering willen ze verbieden vanwege hun slechte invloed op het Afgaanse volk. Emal sprak met een mullah die tegen de soaps is en met een familie die juist fan is van de soaps uit Bollywood.
In heel veel landen zijn Zuid-Amerikaanse soaps razend populair, ook vaak in landen waarvan je dat niet meteen zou verwachten. Servië is zo'n land, waar de spaanstalige soap Kassandra zo populair was dat een heel dorp in opstand kwam toen een van de hoofdpersonen in de serie onschuldig gevangen kwam te zitten.
Blue Nile was tot voor kort het meest vernieuwende televisieprogramma op de Ethiopische televisie: het richtte zich op jonge mensen en bracht veel muziek en entertainment van eigen bodem. Toen een gast op het programma kritiek uitte op de staatszender, was het voor de leiding genoeg. Ze blokkeerden de uitzending, en de makers van het programma besloten toen maar helemaal te stoppen.
De actieserie Kurtlar Vadisi - de vallei van de wolven - is een enorme hit in Turkije, en leverde zelfs een zeer succesvolle spin-off bioscoopfilm op. Tuncay spreekt in het koffiehuis fans van deze gewelddadige actieserie.