Metropolis

leraren

Overal ter wereld is onderwijs belangrijk. Maar wat is de belangrijkste les die een leraar je kan bieden? Waar in Kenia de strikte meester Mutahi zijn harde discipline verdedigt, leert meester aka 'homie' Kadel in de VS zijn leerlingen vooral in zichzelf geloven. We gaan langs de helden en boemannen van het wereldwijde onderwijs: leraren.

Meester Mutahi geeft zijn leerlingen het liefst een tik op de vingers als ze zich misdragen. 'Maar sinds 2010 is het bij wet verboden in Kenia, dus nu sta ik wel voor een uitdaging', geeft meester Mutahi toe. De kinderen zelf zijn niet anders gewend. Ze slaan de dommigheid uit je zodat je niet nog een keer de fout in gaat.

In de afgelegen bergen van Mexico wonen veel kinderen maar zijn er weinig scholen. Lerares Isabel heeft hier een oplossing voor gevonden. Zij geeft dagelijks les aan 3000 kinderen, met behulp van de radio. Ze heeft hiervoor ook alternatieve lesmethoden ontwikkeld, bijvoorbeeld om het meetsysteem uit te leggen.

Meester Lou geeft les op de basisschool in het Chinese dorpje Meigangcun. Hier wonen veel kinderen bij hun grootouders in, omdat hun vaders en moeders naar de stad zijn getrokken voor werk. Hun leraar, meester Lou, biedt daarom naast lessen in rekenen en schrijven, ook troost aan zijn soms eenzame leerlingen.

Op de school van juf Suzanne bepaal je zelf wat je in de klas doet. Zoals een windauto bouwen of een vervanging voor YouTube ontwerpen. Dan kun je tussendoor ook een beetje chatten. Op de enige sociocratische school in Drenthe, Nederland, hebben de drie leerlingen net zoveel inspraak als de twee onderwijzers.

Meester Kadir geeft les op een high school voor drop outs in de South Side getto van Chicago, USA. Hier krijgen eerder van school gekickte kwajongens en crimineeltjes uit de achterstandswijken alsnog de kans om hun diploma te halen. En meester Kadir, zelf voormalig straatschoffie, geeft ze die kans graag.

Pakistaanse Nihar Sultan komt uit een klein dorpje en heeft veel opgeofferd voor educatie. Ze geeft les aan meisjes uit de buurt in haar huis. De bewoners in dit gebied zijn tegen onderwijs voor vrouwen en dat maakt het niet makkelijk voor Nihar. 'Ik wil dat ze een opleiding krijgen, voor een beter leven,' zegt Nihar.

Meester Rajesh uit India richtte de brugschool op, waar hij gratis les geeft aan kinderen uit de sloppenwijken van Delhi. Iedere ochtend bouwt hij eigenhandig zijn "plek van verlichting" onder een spoorbrug en onderwijst de kinderen twee uur lang in rekenen, taal, normen en waarden.