auteur: Maarten Slagboom
How do you take your coffee? vroeg de interviewer aan Fritz Lang. ‘Black…. as my soul,’ antwoordde de regisseur.
Wie vandaag de dag al die young adult-films bekijkt waarin een dystopische wereld wordt geschetst – van The Hunger Games tot Divergent en Mace Runner – moet weten dat ze alle schatplichtig zijn aan de klassieke film over een dystopie, de Duitse film Metropolis van Fritz Lang uit 1927. Metropolis is een stad in de verre toekomst waar de bevolking is verdeeld in denkers in de bovenwereld en werkers in de onderwereld. Zelf heeft Lang een leven lang een dubbelzinnige relatie met zijn film gehad. Eigenlijk nam hij er altijd afstand van, hij noemde het een mislukt project, en gaf de schuld ervan meestal aan zijn ex-vrouw Thea von Harbau, die het script schreef. Lang had graag gewild dat de stad aan het eind in vlammen opging, maar Von Harbau wilde per se een happy end. Ze kreeg haar zin: aan het eind van de film vormen de bevolkingsgroepen van de stad een eenheid. Achteraf gezien is dat misschien bepalend geweest voor de levensloop van Lang. Want was de stad in vlammen opgegaan, dan was Adolf Hitler misschien wel niet zo gecharmeerd geweest van zijn film en had Lang de benen niet hoeven nemen naar Hollywood. Met dat happy end was het immers niet ingewikkeld om in Metropolis ook een totalitaire wensdroom te zien, waarin de klassenstrijd wordt opgeheven, een natte droom voor nazi-Duitsland. Het is heel waarschijnlijk dat Lang in z’n maag zat met de film. Het is des te interessanter omdat Lang zelf tijdens zijn latere loopbaan geen gelegenheid voorbij liet gaan om een heldenverhaal over zijn vlucht uit Duitsland te vertellen, en dat verhaal blijkt niet helemaal te kloppen.
Niet helemaal, of zelfs helemaal niet.