Conflicten halen ook het mooiste in de mens naar boven

7 januari 2024

Nieuwjaar in Luxemburg, je moet er toch niet aan denken.

Een land waar mijn ouders op weg naar de zomervakantie hooguit even tankten en de benen strekten. Luxemburg, dat is groen heuvelland, bossen en banken. Veel te saai om bij stil te staan.

Maar terwijl de regens onophoudelijk Luxemburg doorweekten, raakte ik tijdens een kort bezoek toch gefascineerd.

In de ogenschijnlijke saaiheid viel meteen op hoeveel Afrikanen en Aziaten ik op straat tegenkwam. Niet alleen in de hoofdstad maar ook in de kleine dorpen. In Luxemburg, googelde ik, is liefst 47,7 procent van de bevolking van buitenlandse komaf. In Nederland: twaalf procent.

In Luxemburg (600.000 inwoners) werd in de afgelopen jaren ruim zeventig procent van de asielaanvragen goedgekeurd. In Nederland de helft minder: 36 procent.

In de cafés hoor je veel gesprekken over aandelen en bankkoersen gaan, want Luxemburg trekt kennismigranten van over de hele wereld.

Ook opvallend: populisten krijgen er maar moeilijk voet aan de grond.

Er is de Alternativ Demokratesh Reformpartei, die bij de afgelopen verkiezingen in 2023 slechts vijf van de zestig zetels pakte. Een rechts-populistische partij, volgens de kenners die aan het woord komen in deze paper. Maar ook een populistische partij die multiculturalisme volmondig omarmt.

Dat is tenslotte het verdienmodel van Luxemburg, een van de rijkste landen ter wereld.

Ik weet niet of Tankstation Luxemburg al een Frontlinie-aflevering waard is, maar mijn interesse is wel gewekt.

Meedogenloos kritisch

Tijdens mijn korte verlof las ik dat een van mijn journalistieke helden en inspiratiebronnen, de Australische John Pilger (84), is overleden.

Pilger maakte meer dan vijftig  documentaires, vrijwel allemaal meedogenloos kritisch over Amerikaans, Brits en Australisch buitenlandbeleid. Van de Vietnamoorlog, tot de forever wars in Irak en Afghanistan.

In een van zijn acht boeken, Freedom Next Time, beschrijft hij de Brits-Amerikaanse deportatie van de voltallige bevolking van Diego Garcia naar Mauritius tussen 1967 en 1973.

De Amerikanen hadden Diego Garcia nodig voor hun militaire operaties in het Midden-Oosten. Een Britse rechter bepaalde twee jaar geleden dat de bewoners onrechtmatig waren uitgezet naar het eiland Mauritius, maar ze wachten nog altijd op hun terugkeer. Pilgers documentaire daarover, Stealing a Nation uit 2004, kun je gelukkig nog zien op YouTube.

In 2013, toen al 74 jaar oud, maakte Pilger nog een schrijnende documentaire over het dorp Utopia en het onrecht dat Australië zijn eerste bewoners heeft aangedaan.

Daarna kon ik hem niet meer volgen. In de afgelopen tien jaar schaarde hij zich openlijk achter Vladimir Poetin, en legde hij de schuld van de Russische invasies in Oekraïne in 2014 en in 2022 bij de Amerikanen.

Donald Trump vond hij ook zo gek nog niet.

John Pilger in 2002, samen met Sheikh Taj Aldin Al-Hilali, tijdens een protest tegen de Australische deelname in de Irak-oorlog (c) Torsten Blackwood/AFP

Lijdend voorwerp

Drie dagen na John Pilger stierf de legendarische fotograaf Peter Magubane (91). Een zwarte fotograaf uit Zuid-Afrika die apartheid vastlegde.

Zuid-Afrika kan bogen op veel fotografen van naam, zoals Jürgen Schadeberg, Peter Hugo en David Goldblatt en de vier frontliniefotografen van de Bang-Bang Club (van wie er nog twee in leven zijn).

Maar zij waren de witte chroniqueurs van de apartheid. Peter Magubane was als zwarte fotograaf zelf lijdend voorwerp van de racistische politiek.

Hij werd meedogenloos gestraft voor zijn moedige werk: 586 dagen in eenzame opsluiting. Maar hij liet zich niet weerhouden, een inspiratie.

De herinnering aan Magubane is mijn voorzichtige antwoord op een lezer van onze nieuwsbrief die schreef dat ze soms maar somber wordt van de verslagen over de frontlinies die we bezoeken. Ik kan me dat goed voorstellen.

En helaas ziet 2024 er niet veel beter uit als het om conflicten gaat, die de nieuwe wereldorde zullen vormgeven en waar Frontlinie nu eenmaal zijn vizier op richt.

We zijn nu druk bezig met de montage van de eerste aflevering van het nieuwe seizoen. Die gaat over De Laatste Fransman in Niger, een prachtig land aan de rand van de Sahara.
 
Mijn schrale troost is dat conflicten ook vaak het mooiste in de mens naar boven halen, zoals onwaarschijnlijke solidariteit en moed. Maar zoals Peter Magubane liet zien: ook de beste journalistiek, de beste kunst en de beste literatuur.

De Zuid-Afrikaanse Nobelprijswinnnaar J.M. Coetzee is daar ook zo’n goed voorbeeld van. Hij bleef weliswaar prachtig schrijven toen hij naar Australië verhuisde, maar zijn meest indrukwekkende boeken schreef hij in de donkerste dagen van apartheid.

Het licht zie je vaak pas als het donker is.

Peter Magubane op een expositie van zijn werk in Polen in 2016 (c) Adam Warzawa / ANP

Lees-, kijk- en luistertips van de redactie

  • De collega's van VPRO Tegenlicht bezochten afgelopen maand Oostenrijk, wat we in tegenstelling tot Luxemburg zeer goed kennen als rechtspopulistisch land. Maar dat gaat niet op voor Graz, de tweede stad van het land, waar de communist Elke Kahr burgemeester is. Geheel tegen elke Europese trend in bewijst zij dat het anders kan.
  • Nanoah Struik krijgt als tiener van diens vader te horen dat 'queer zijn niet bestaat in Afrika'. Dat dat niet klopt - dat dat niet kan kloppen - ontdekt Struik pas veel later. Diens zoektocht naar diens identiteit in de context van diens Afrikaanse roots is het onderwerp van de mooie podcastserie In Afrika besta ik niet.
  • Hoe kun je als journalist in Rusland nog werken? Die vraag staat centraal in dit inzichtelijke artikel van Der Spiegel.
  • Het overgrote deel van de mensen die Frans spreekt op deze planeet, woont niet in Europa, maar Afrika. Hoewel de Fransen steeds meer verafschuwd worden in diens voormalige kolonies - jullie zullen het ook zien in de aankomende Frontlinie - hebben deze Afrikanen ondertussen wel een enorme invloed op de Franse taal. Je leest meer bij The New York Times.

Tot slot, zet 'm in de agenda: op zondag 21 januari zijn we terug met de eerste Frontlinie van het jaar. Dan ontvang je natuurlijk ook weer een nieuwe editie van deze brief.

Tot dan,
Bram Vermeulen