Dit is ontstaan toen zoʼn 6000 jaar geleden op twee plekken op Aarde culturen opbloeiden, die elkaar ontdekten en handel gingen drijven, de zijderoutes. Vanaf die tijd is de -razendsnelle- evolutie van de menselijke Wereld ontstaan. Deze Wereld neemt nu zo ongeveer de helft van de Aarde in, een ongekend fenomeen in de evolutie van de Aarde!
In dit begin ligt ook de oorsprong van de kloof die is ontstaan, en die dwars door de helft van de mensheid loopt: de kloof tussen het mannelijk soort denken en handelen, en het vrouwelijk soort denken en handelen.
Door de toenemende handel werd dit het domein van de mannen, die gingen bepalen hoe de samenleving en de maatschappij eruit gingen zien en geregeld gingen worden. De eerste steden, stadsbesturen ontstaan, ontstaan van landen en landsgrenzen (territorium), staten en rijken. Allemaal georganiseerd en bedacht vanuit het mannelijk soort denken en handelen. Inclusief de enorme Macht van de Kerken en kerkbesturen, met immense invloed (en beperking!) op het algemene denken over de werkelijkheid. Een enorme verarming in de ontwikkeling van het menselijk denken, en gruwelijke vervolging van mensen die het waagden anders te denken.
Inmiddels wordt pijnlijk duidelijk dat deze Wereld de Aarde aan het vergiftigen is op alle fronten, en op ongekende schaal. Het moet echt helemaal anders, en wel heel snel.
Om er achter te komen wat er anders moet, is het belangrijk om eerst zicht te krijgen op de vele fundamentele kloven die zijn ontstaan, dwars door de helft van de mensheid, naar steeds grotere eenzijdigheid opstapelend:
WERELD"" " " " " " MANNELIJK SOORT DENKEN" " " " " en HANDELEN" " " " " WERKELIJKHEID van VOLWASSENEN" " MAATSCHAPPIJ,werken,geld" " " " ECONOMIE"" " " " " " TALIG en BEREKENEND DENKEN" " "
Aarde
Vrouwelijk soort denken
" en handelen
Werkelijkheid van kinderen, jongeren Samenleving, gezin, buurt, stad Bevolking
Taal-loos denken en intuïtie
De oorsprong van de kloof begint eigenlijk bij het dominant worden van het talig- en berekend denken, in de handel en in de wetgeving en organisatie.
Aanvankelijk zijn beide tot bloei gekomen, ook het taal-loos soort denken, dat diepgaand is onderzocht en ontwikkeld door de Griekse filosofen (met de god Kairos, die over het taal-loos denken regeert). Maar tegelijkertijd ontwikkelden al snel de Kerken zich als een overheersende Macht, die het denken over de werkelijkheid vastlegde in Heilige Geschriften die de Waarheid zijn. Opgelegd denken, al vele eeuwen lang. Met steeds weer nieuwe bevrijdingen, dat wel, maar de rijkdom van het taal-loos soort denken is volledig vergeten geraakt, krijgt niet meer de kans om tot ontwikkeling te komen. Van baby af aan wordt het kind ingelijfd in het volwassen soort denken, en gaat het taal-loos denken, waar kinderen juist nog experts in zijn, verloren. Vooral sinds het ontstaan van algemeen onderwijs, dus al vele generaties lang, is dit steeds verder toegenomen, met als resultaat het soort volwassenen dat nu is ontstaan. En het soort kinderen...
Eigenlijk totaal ont-wortelde volwassenen zijn we geworden, ontworteld van de Aarde, en van ons mens-zijn.
Een mens is tot zoveel ongekend meer in staat dan wat wij ons nu beseffen. Want door die enorme, alles doorsnijdende kloof die is ontstaan, hinkelt de complete mensheid op 1 been, door een halve werkelijkheid. Het erge is dat die kloof onzichtbaar is. De rand van
de kloof lijkt simpelweg het eind van de werkelijkheid. Die andere helft van de werkelijkheid, aan de overzijde van de kloof, is een totale blinde vlek geworden in het denken van de mensheid, en dus ook in de Wereld, de maatschappij, het onderwijs, opvoeding.
Het talig denken is bijzonder waardevol, maar beperkt. Het gaat stap-voor-stap, woord- voor-woord, van begin naar het eind redenerend. Een heel traag soort denken, en heel beperkt. Vastgebonden aan woorden, begrippen en logica. Het moet kloppen.
Maar het taal-loze denken is onbegrensd door dit soort “vastigheden”, kan veel breder en wijder denken, vanuit overzicht en inzicht.
Als je een nieuw soort volwassene wilt, moet je beginnen bij de kinderen en jongeren. Zij zijn onze toekomst, letterlijk. Hun ontwikkeling moet centraal staan, in alles. Waar het om draait is het laten ontwikkelen van het taal-loos denken en doen, waarin kinderen zo enorm goed in zijn, experts. Hierin ligt een enorm potentieel aan nieuwe mogelijkheden voor het denken van de mensheid. In elk nieuw geboren kind ligt een schat aan evolutionaire mogelijkheden klaar om te ontdekken.