Leuk dat je meeleest met de boekenclub! Op deze pagina beantwoorden we de meest voorkomende vragen over de Brommer op zee-app.
Op welke apparaten en waar kan ik de app gebruiken?
De app is momenteel wereldwijd beschikbaar voor telefoons en tablets.
Ik zie geen nieuwe mogelijkheden als de donkere modus. Hoe komt dat?
Afhankelijk van je instellingen vernieuwt de app op je telefoon zich wel of niet automatisch. Mocht dit bij jou niet het geval zijn kan je het beste naar de Brommer op zee-pagina in de Playstore (indien je een Android-apparaat gebruikt) of Appstore (indien je een Apple-apparaat gebruikt) gaan en klikken op 'werk bij'. De app wordt dan bijgewerkt naar de meest recente versie met de nieuwe mogelijkheden.
Hoe werkt de boekenlegger?
Als je het boek aan het lezen bent zie je in de balk bovenaan een paar opties. Als je klikt op het vaantje (het icoon links naar 'alle notities') verschijnt de boekenleggeroptie. Als je een boekenlegger wilt leggen klik je op 'Leg nieuwe boekenlegger'. Je ziet dat het icoon nu zwart wordt, dit betekent dat de pagina is opgeslagen door het leggen van de boekenlegger. Je kan nu verder of terugbladeren in het boek of de app afsluiten. Mocht je weer terug willen naar de opgeslagen pagina klik je weer op het icoon bovenaan, je ziet nu twee opties: 'Leg nieuwe boekenlegger' en 'Ga naar boekenlegger'. Kies voor de laatste optie als je terug wilt naar de pagina die je het laatst hebt opgeslagen. Wil je liever de huidige pagina opslaan? Klik dan op de optie 'Leg nieuwe boekenlegger', zodat je de volgende keer dat je bezig gaat met de app makkelijk die pagina terug kan vinden.
Kan ik kiezen of ik in lichte of donkere modus lees?
Dat kan! Klik hiervoor op het tandwiel-icoon in de balk bovenaan. Je ziet hier de optie om de lettergrootte aan te passen en eronder kan je kiezen voor de lichte of donkere modus. Klik op het zonnetje voor de lichte modus of op het maantje voor de donkere modus. Klik nu nogmaals op het tandwiel-icoon om het menu te sluiten. Je kan op elk gewenst moment de modus aanpassen via het tandwiel-icoon.
De letters zijn te klein of te groot. Kan ik hier iets aan doen?
Dat kan ook. In de balk bovenaan kan je klikken op de het tandwiel-icoon. Je krijgt dan een schuifmenu. Het stipje kan je heen en weer schuiven om de lettergrootte aan te passen. Naar links voor kleinere letters en naar rechts voor grotere letters.
Hoe zet ik de notificaties aan om op de hoogte te blijven?
We sturen notificaties enkel als er echt iets nieuws te melden is, zoals een nieuw boek of een datum voor een samenkomst met de schrijver waarvoor je welkom bent. Je kan deze aanzetten door in de app te gaan naar het menu (het icoon met de drie streepjes links bovenaan) en daar te klikken op 'Mijn account'. In het nieuwe scherm dat te zien krijgt klik je op de button 'instellingen'. Je gaat nu naar de instellingen van je telefoon, hier klik je op 'meldingen' waar je de meldingen kan aanzetten. Per telefoon is het verschillend wat de precieze bewoording is maar meestal staat er 'Meldingen weergeven' of 'Meldingen toestaan'. Mocht je ze later toch willen uitzetten kan dat op dezelfde manier.
Mijn boek lijkt ineens weg, ik zie enkel witte bladzijden. Hoe los ik dit op?
Meestal helpt het om de app af te sluiten en weer op te starten. Helpt dit niet? We adviseren dan om de app helemaal te verwijderen en opnieuw te installeren. Mocht dit ook niet helpen kan je ons een e-mail sturen via brommeropzee@vpro.nl, dan gaan wij op onderzoek uit.
Mijn leesprogressie lijkt weg. Hoe komt dit?
De app is te gebruiken zonder internet. Echter slaat de app je leesprogressie niet op als je leest zonder internet. Als je leest zonder internet kan je gebruik maken van de boekenlegger om bij te houden waar je bent gebleven. Zie de vraag bovenaan om te lezen hoe dit werkt.
Ik zie geen bladzijdenummers. Hoe kan dit?
Helaas kan dit nu nog niet in de app. De app is volop in ontwikkeling, we proberen deze mogelijkheid in de toekomst toe te voegen.
Hoe kom ik van de notities weer bij het boek zelf?
Klik op het menu (de drie streepjes onder elkaar linksboven) en selecteer 'lees het boek'.
Het lukt niet om in te loggen. Wat moet ik doen?
Meestal ligt dit aan een ontbrekende internetverbinding. Is je apparaat wel verbonden met het internet? Probeer dan het apparaat opnieuw op te starten.
Als het niet lukt om een account aan te maken kan je ons een mail sturen via brommeropzee@vpro.nl.
Ik wil mijn naam aanpassen. Hoe doe ik dat?
Om je naam aan te passen log je in op deze website. Als je klikt op 'mijn account' en daarna op 'account bewerken' kan je je naam aanpassen. Als je tevreden bent klik je op 'opslaan'. Na het opslaan moet je even uitloggen en dan weer inloggen, je naam zou nu aangepast moeten worden weergegeven in de app.
Staat je vraag er niet bij?
Mail ons via brommeropzee@vpro.nl, we proberen je dan zo snel mogelijk te helpen!