De boekentips van Wilfried & Ruth:
- “Ik werd er helemaal in meegezogen” aldus Ruth die Onder Buren las van de Duitse schrijver Juli Zeh in vertaling van Annemarie Vlaming. Een boek over een vrouw die naar het platteland trekt waar ze in contact komt met mensen waarvan ze nooit had gedacht ze te spreken - en waardoor vooroordelen worden uitgedaagd.
- Het nieuwe boek van Paolo Cognetti heet Het geluk van de wolf (in vertaling van Patty Krone en Yond Boeke) Uiteraard spelen bergen weer een grote rol, maar in dit boek is de hoofdpersoon daar niet alleen: hij ontmoet ook vrouwen. Wilfried vond het daardoor lichtvoetiger en wilde het per se uitlezen.
- Verwilderd is het nieuwe boek van Richard Powers in de vertaling van Jelle Noorman. Wederom een heel mooi verhaal vermengt met wetenschap dat kans maakt op de Booker Prize 2021. Ruth tipte daarbij ook meteen de “meesterlijke” The time of our singing van Powers over twee broers die zingen en piano spelen met een vader die bezig is met de relativiteitstheorie.
Ook Marita Mathijsen gaf een boekentip in de uitzending, uiteraard uit de 19e eeuw, en beloofde ons meer. Scroll omlaag om al haar boekentips te lezen!
In de uitzending:
Erik Jan Harmens (1970) was te gast en vertelde over zijn nieuwe roman Rigolettohof. Hierin keert een vijftigjarige man terug naar de plek waar hij in Alphen aan den Rijn is opgegroeid. Terwijl het decor van zijn jeugd nog overeind staat, raken heden en verleden in elkaar verwikkeld.
Wilfried de Jong en Ruth Joos spraken ook Marita Mathijsen (1944), emeritus hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde. Ze vertelde over haar nieuwe boek L. De lezer van de 19de eeuw, waarin ze de grens tussen literatuur en wetenschap doelbewust negeert. Ze verplaatste zich in de boekenliefhebbers van de 19de eeuw, die ze L. noemt. Wat lazen zij? En wat betekende lezen voor hen?
In het schrijfhok was dichter, performer en voormalig stadsdichter van Rotterdam Dean Bowen (1984) te gast. Hij schreef over een gebruikt en aangekoekt koffieglas. Zie zijn bijdrage op deze pagina.
Met enige regelmaat vragen we schrijvers om naar een plek te gaan die hen totaal onbekend is, en goed rond zich te kijken. Gerbrand Bakker (1962) ging naar de haven in Amsterdam, waar in de vroege ochtend een lading kunstmest aankwam. Bekijk de reportage hieronder.