Bij de grens gaan alle registers open om die migranten op te pakken, en als ze eenmaal voorbij een bepaald punt zijn, dan ‘heb je het gehaald’ en word je met rust gelaten. Waarom pakt de politie zo’n verfmengende jongen niet gewoon op? Hij is toch niet moeilijk te vinden?
Tja, de Amerikaanse regering heeft natuurlijk ook baat bij de aanwezigheid van migranten. Ze betalen belasting en ze knappen eigenlijk al het vuile werk op. De economie van Amerika draait daarop. Het land zou echt instorten zonder al die latino’s. Dus ze worden maar gewoon met rust gelaten. Plus dat mensen naast zichzelf soms nog wat meer over de grens proberen te smokkelen. Drugs, inderdaad. Dat zit ook in de serie. Dus ook daarom wordt de grens streng gecontroleerd.
Je ontmoet een heleboel mensen, en dat is vast niet allemaal spontaan. Hoe vind je bijvoorbeeld zo’n jongen die de heilige Máximon met allerlei rituelen gunstig probeert te stemmen voor zijn reis?
Ik maakte de serie met een hele goeie researcher, Barbara Smit. Zij heeft heel lang in Nicaragua gewoond, dus zij voelt precies de cultuur aan, voelt ook heel goed aan wat wij allebei leuk vinden. En ze heeft een heel goede neus voor personages. Ze is een week van tevoren naar dat dorp gegaan, en is gewoon op deuren gaan kloppen, op zoek naar verhalen. Zo kwam ze aan die jongen, die op een kermis werkte. En hij had zin om mee te doen. Dat is wel een voorwaarde. We gaan mensen nooit overhalen om mee te doen, want dan werkt het niet.
Je gesprekken zijn vaak luchtig van toon, ook al gaan ze over heel serieuze onderwerpen. Is er een typische Biemans-stijl? Met dank aan je leermeester Frans Bromet misschien?
Ja, die had echt een heel andere aanpak dan ik op de School voor de Journalistiek had geleerd. Stagelopen bij Frans, en daarna met hem werken, dat was echt te gek. Ik hou niet zo van dat hele zware. Ik denk dat mensen zelf ook wel veel lachen om hun eigen situatie, dat ze dat fijn vinden. Als je samen hebt gelachen, kun je ook beter bij je andere emoties. Ik heb gemerkt dat er een verschil is: met een Latino man moet je eerst lachen en kun je daarna huilen, bij een Latina is het precies andersom. Als je bij zo’n vrouw met een grap begint, kun je het verder wel vergeten.
Zo’n jongen die wonderlijke rituelen ondergaat, laat je zonder commentaar zien. Kost dat moeite?
Nee, ik sta daar niet bij te lachen ofzo. Ik denk dat het hem ontzettend helpt om zijn gedachten te ordenen. Mijn vrouw is ook heel religieus, katholiek, en ik zie dat ze veel heeft aan dat geloof. In het begin deed ik er wel een beetje lacherig over, maar toen dacht ik: waarom eigenlijk? Dat ligt echt aan mijn opvoeding. Ik ben heel links opgevoed, atheïstisch ook. Toen ik naar Nicaragua ging, nam ik dat met me mee. Tot grote onvrede van Audrey. En ik ben er anders over gaan denken. Sinds een jaar of twee noem ik mezelf geen atheïst meer, maar agnost.