nooit meer slapen weekoverzicht
Deze week zijn te gast: fotograaf Ad van Denderen, ballet solist Marijn Rademaker, schrijver en oud-politicus Boris Dittrich, zangeres Ellen ten Damme en zanger en muzikant Koen van de Wardt. Gastschrijver deze week is Don Duyns.
maandag 18 december
Ad van Denderen fotografeert het dagelijks leven in Israƫl en de Palestijnse gebieden
Fotograaf Ad van Denderen is geïnteresseerd in de manier waarop mensen hun dagelijks leven vormgeven onder extreme omstandigheden. Zo fotografeerde hij jarenlang immigranten die in Europa een beter bestaan zochten. En al bijna 25 jaar volgt hij met zijn camera het dagelijks leven in Israël en de Palestijnse gebieden. Aanvankelijk fotografeerde hij in zwart-wit, in een klassieke reportagestijl. De laatste vijftien doet hij dat in kleur, in een monumentale, meer afstandelijke stijl. In de tentoonstelling Jerusalem Stone, te zien in Huis Marseille in Amsterdam, komen beide visies samen. Pieter van der Wielen spreekt met Ad van Denderen. Bekijk het gesprek terug.
Open Kaart: zangeres Beatrice van der Poel
Beatrice van der Poel, alias ‘Miss Bee’, is zangeres, tekstdichter, componiste én stemactrice. Met schrijver Thomas Verbogt maakte ze de literair-muzikale voorstelling Montere Weemoed, die de afgelopen maanden in het theater te zien was. Op de cd die bij de voorstelling hoort staat een bijzonder nummer: een op muziek gezet gedicht van Wim Brands. Voor de rubriek Open Kaart geeft Beatrice eerlijk antwoord op vragen over leven en werk. Luister terug.
Basje Boer over waarom 'Wonder Woman' haar film van het jaar is
Het einde van het jaar is de tijd voor lijstjes, ook voor onze vrienden van VPRO Cinema. De stemming voor de beste film van het jaar 2017 is inmiddels geopend. Deze week laten we mensen aan het woord die een goed woordje doen voor een bepaalde film. Schrijver en beeldend kunstenaar Basje Boer vertelde aan verslaggever Tjitske Mussche waarom de film Wonder Woman de titel ‘Film van het jaar 2017’ verdient. Luister terug.
dinsdag 19 december
Marijn Rademaker, eerste solist bij Het Nationale Ballet
Marijn Rademaker is eerste solist bij Het Nationale Ballet. Eerder was hij dat -vanaf 2006- bij het Duitse Stuttgarter Ballett, waar hij hoofdrollen danste in tal van grote klassiek-romantische balletten. In 2015 maakte hij zijn debuut bij Het Nationale Ballet in het programma Jewels van George Balanchine. Na zijn eerste grote dragende rol in La Dame aux Camelias, naast Igone de Jongh, kreeg hij last van zijn meniscus. Na een kraakbeentransplantatie maakte Rademaker deze zomer zijn rentree met de voorstelling Sarcasmen van Hans van Manen. Pieter van der Wielen spreekt met Marijn Rademaker. Kijk het gesprek terug.
Open Kaart: dichter Simone Atangana Bekono
Simone Atangana Bekono probeert in haar gedichten de binnenwereld van een zwarte vrouw te vatten. Ze studeerde vorig jaar af aan ArtEZ Creative Writing met haar afstudeerbundel Hoe de eerste vonken zichtbaar waren. Volgend jaar verschijnt haar debuutroman, maar de bundel is nu opnieuw uitgegeven. In de rubriek 'Open Kaart' beantwoordt Simone Atangana Bekono persoonlijke vragen over leven en werk. Luister terug.
Simone Weimans over waarom 'Get Out' haar film van het jaar is
December betekent lijstjes. Bij onze vrienden van VPRO Cinema is dan ook de stemming geopend voor de beste film van het jaar 2017. Deze week laten we mensen aan het woord die een goed woordje doen voor hun favoriete film. Vannacht is het de beurt aan nieuwslezeres Simone Weimans. Zij vertelt aan verslaggever Nicole Terborg waarom Get Out de titel ‘film van het jaar 2017’ verdient. Luister terug.
woensdag 20 december
Boris Dittrich en zijn fascinatie voor Mitch Henriquez
Boris Dittrich is schrijver en oud-politicus. Hij werkte als advocaat in Amsterdam, als rechter in Alkmaar en was jarenlang Tweede Kamerlid en fractievoorzitter van D66. Sinds 2007 werkt Dittrich voor Human Rights Watch, in New York en Berlijn. Als schrijver publiceerde hij eerder de thrillers Moord en brand en De waarheid liegen. Voor zijn nieuwste boek Halszaak heeft hij zich laten inspireren door de zaak van Mitch Henriquez, die om het leven kwam nadat hij door agenten met een nekklem werd vastgehouden bij zijn arrestatie. Pieter van der Wielen spreekt met Boris Dittrich. Kijk het gesprek terug.
Joost Baars over waarom 'Paterson' zijn film van het jaar is
Lijstjestijd! Bij onze vrienden van VPRO Cinema is de stemming geopend voor de beste film van het jaar 2017. Deze week laten we mensen aan het woord die een goed woordje doen voor hun favoriete film. Vannacht is het de beurt aan dichter Joost Baars. Hij vertelt aan verslaggever Elianne Meijer waarom Paterson de titel ‘film van het jaar 2017’ verdient. Luister terug.
Open Kaart: theatermaker en cabaretier Peter van Rooijen
Cabaretier en theatermaker Peter van Rooijen studeerde in 2008 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunst Academie en is sindsdien als theatermaker verbonden aan het gezelschap Circus Treurdier. Deze kerst staat hij in theater Bellevue in Amsterdam met de voorstelling 'Jesus Christ Karaokebar'. Een muzikale voorstelling waarin Jezus is teruggekeerd op aarde en een slechtlopende karaokebar runt. Op kerstavond besluit hij een benefietavond te organiseren om zijn bar en eigen verjaardag van de ondergang te redden. Wat volgt is een avond vol bekende en onbekende meezing-muziek, verkleedpartijen en speciale gasten. De voorstelling is vanaf deze vrijdag te zien. In de rubriek 'Open Kaart' beantwoordt Peter van Rooijen vragen over leven en werk. Luister terug.
donderdag 21 december
Ellen ten Damme zingt chansons
Ellen ten Damme is veelzijdig in meerdere opzichten: ze is componiste, zangeres, speelt viool, piano en gitaar én is actrice. Ze is thuis in de popmuziek, het Nederlandstalige lied, variété en theater. Ook speelde ze rollen in diverse films en series. Een paar jaar geleden bracht ze Berlin uit, een album met Duitstalige muziek. Nu waagt ze zich, samen met haar achtkoppige band The Magpies, aan de Franse chansons. Momenteel is ze ook in de theaters te zien met Paris-Berlin, een voorstelling waarin ze nummers brengt uit het Parijs en Berlijn van de jaren ’20. Pieter van der Wielen spreekt met Ellen ten Damme.
Djurre de Haan over waarom 'American Honey' zijn film van het jaar is
Wat was de beste film van het jaar? Bij onze vrienden van VPRO Cinema kun je stemmen op jouw favoriet. Deze week laten we mensen aan het woord die een goed woordje doen voor hun favoriete film. Vannacht is het de beurt aan singer-songwriter Djurre de Haan. Hij vertelt verslaggever Emmie Kollau waarom American Honey de titel ‘film van het jaar 2017’ verdient.
Open kaart: regisseur Peter de Baan
Regisseur Peter de Baan won tweemaal het Gouden Kalf, voor De kroon, over het overtuigen van Zorreguieta, de vader van Máxima, om niet op het huwelijk van zijn dochter te komen en voor De Prins en het Meisje. Dit jaar regisseerde hij de spraakmakende voorstelling Terror, met Jeroen Spitzenberger en Clairy Polak. Naast zijn regie voor vele theaterstukken, televisiedrama en films, bedacht én regisseert hij voor televisie het improvisatie-programma De Vloer Op. Aankomende zaterdag is een speciale kersteditie van het programma te zien op NPO2. In de rubriek ‘Open Kaart’ beantwoordt Peter de Baan vragen over leven en werk.
vrijdag 22 december
Koen van de Wardt
Koen van de Wardt verhuisde op zijn veertiende naar Noorwegen. Toen hij op zijn eenentwintigste de kans kreeg om bassist te worden van de Amsterdamse rockband Moss verhuisde hij terug naar Nederland. In 2015 richtte hij bij wijze van een zijproject de Nederlands/Noorse indie-rockband Klangstof op. Dit jaar brak hij met de band door bij het grote publiek. Zo waren ze de eerste Nederlandse band die op het Amerikaanse festival Coachella stond en wonnen ze een Edison Alternative Award. Eind deze maand staat de formatie op het podium van de Amsterdamse poptempel Paradiso. Elfie Tromp praat met Koen van de Wardt.
Merlijn Twaalfhoven over waarom 'Moonlight' zijn film van het jaar is
Veel in de bios gezeten dit jaar? Bij onze kameraden van VPRO Cinema is de stemming geopend voor de beste film van het jaar 2017. Deze week laten we mensen aan het woord die een goed woordje doen voor hun favoriete film. Vannacht is het de beurt aan componist Merlijn Twaalfhoven. Hij vertelt verslaggever Jan Paul de Bondt waarom Moonlight de titel ‘film van het jaar 2017’ verdient.