Laat je emoties meten in een interactieve media-beleving van VPRO Medialab en Studio Nick Verstand

21 oktober t/m 29 oktober 2017, 10.00-18.00 uur
Design Perron, fuutlan 12, 5613 AB, Eindhoven

We Know How You Feel

Stel je voor dat Netflix straks door middel van een hartslagmeter in je smartwatch weet in welke bui je bent? Wil je op maat bediend worden, passend bij je gemoedstoestand of hou je je emoties liever voor jezelf? En wat betekent het voor onze privacy? Deze vragen en meer staan centraal in We Know How You Feel tijdens de Dutch Design Week van 21 t/m 29 oktober 2017. In dit project onderzoekt VPRO Medialab hoe draagbare technologie een rol kan spelen bij het maken en gebruiken van media. Eén van de onderdelen van We Know How You Feel is de Expositie.
 

We Know How You Feel Expositie

Centraal in de expositie stond het audiovisuele kunstwerk AURA van Studio Nick Verstand in samenwerking met Salvador Breed en Naivi. Dit interactieve werk meet emoties van de vrijwillige deelnemers en zet deze om in gekleurde, pulserende lichtcomposities. In een verduisterde, mistige ruimte dragen deelnemers drie bio-sensors: een hartslag-, een hersengolf- en huidgeleidingsmeter. Elke emotie is gekoppeld aan een kleur. Zo kan kalmte en ontspanning bijvoorbeeld blauw licht opleveren, terwijl spanning en nervositeit het licht felrood kan kleuren. Elke vrijwillige deelnemer creëert met zijn of haar emotionele beleving een gekleurde lichtcompositie en samen vormen alle composities het kunstwerk AURA. De transformatie van emotie naar kleur, wordt mogelijk gemaakt door een wetenschappelijk systeem, dat in samenwerking met TNO is ontwikkeld. De door de biosensors gemeten emotiedata wordt real-time omgezet naar gekleurde lasers met Custom Laser Software door Naivi. Onzichtbare, intrinsieke gevoelens en emoties worden op deze manier openbaar voor de vrijwillige deelnemers zelf, maar óók voor het publiek eromheen.

Wisselwerking emoties en media

Tijdens het kijken van een film wisselt je gemoedstoestand mee met de spanningsboog. Tot nu toe waren die emoties alleen voor jezelf merkbaar. AURA toont jouw emoties expliciet in kleur tijdens je media-ervaring. Hoe kan een omroep hierop inspelen? Om dit te onderzoeken, horen de vrijwillige deelnemers in AURA een ruimtelijke geluidscompositie van sound designer Salvador Breed. Deze media-ervaring prikkelt je emotie en kan deze veranderen, net zoals een film op tv dat ook kan. De bio-sensors meten die verandering in emotie en de lichtkleur en -intensiteit van AURA verandert mee. Als dit met muziek kan, kan het ook met beeld: dat betekent een verschuiving van passieve kijker naar de actieve vrijwillige deelnemer.

Nick Verstand (1984) is een hedendaags kunstenaar die in zijn werk onderzoek doet naar perceptie en bewustzijn. Zijn immersieve kunstinstallaties zijn vaak ruimtelijke composities van beelden, licht en geluid waarbij het publiek een actieve rol heeft. 

Nick werkte samen met makers als Fatima Yamaha, onformative en Children of the Light en exposeerde in het Stedelijk Museum, SXSW, TedX en in Design Society (o.a. geïnitieerd door het Victoria & Albert Museum). In 2016 opende hij Amsterdam Dance Event met POLARIS, een interactieve installatie, gebaseerd op de met wearable technologie gemeten emoties van een twintigtal personen op de dansvloer, de voorganger van AURA. Bezoek zijn website.