A Thursday enlightening event.

21 september 2017, 19:30 - 22:00
De Kazerne, Paradijslaan 8, Eindhoven

A Thursday enlightening event

Bliksem en Donderdag ‘a Thursday enlightening event’ gaat om inspiratie, interactie, connectie en acceleratie. Op dit podium krijgen makers, denkers, doeners en dromers de kans hun ideeën te delen, testen en versnellen. VPRO Medialab nam het initiatief en nodigde TU/e, Baltan Laboratories en High Tech Campus uit om samen te werken aan dit nieuwe platform.

Erbij zijn? Meld je gratis aan!

Doe mee en meld je aan voor deze oplichtende avond! Iedereen is welkom, er zijn 90 stoelen beschikbaar. Je kunt je hier gratis aanmelden. Voertaal is Engels.

Jouw idee pitchen? Geef je op!

Heb je een origineel en innovatief idee maar zoek je extra inspiratie bij de uitwerking van je concept, hulp bij technische vraagstukken of de juiste samenwerkingspartners? Pitch jouw plan en ga onvermoede connecties aan! Stuur een mail met je idee naar medialab@vpro.nl.

Dinner? doe mee!

Voorafgaand aan Bliksem en Donderdag is er de mogelijkheid om om 18.00 uur aan te schuiven bij het diner. Leer de pitchers vast kennen of ga informeel connecties aan. De keuze is vlees, vis of vega voorafgegaan door heerlijk brood met olie van het Vlaamsch Broodhuys. Kosten zijn €20.

Stuur een mail naar reserveren@kazerne.com of bel 040 304 1388 om hiervoor te reserveren. Vermeld dat het om Bliksem en Donderdag gaat.

Het menu 

  • Vlees Boerderijkip, polenta, champignon, mais
  • Vis Harder, back tiger shrimp, riso nero, artisjok
  • Vegetarisch Drie bereidingen van aubergine, farro, paprika, rode peper

 

De Muppets

Elke editie zijn er twee ‘muppets’ aanwezig. Twee deskundigen uit een bepaald vakgebied als technologie, design, media, etc, luisteren vanaf de zijlijn, zoals de Statler en Waldorf. Zij geven elke pitcher feedback en tips of stellen een kritische vraag. Daarna is het publiek aan de beurt. 

Ingrid werkt als freelance conceptontwikkelaar en projectmanagement voor diverse organisaties en bedrijven op het snijvlak van (design) innovatie in combinatie met maatschappelijke en economische vraagstukken. De afgelopen zeven jaar werkt ze als internationaal projectmanager bij de Dutch Design Foundation. Ingrid gelooft dat design mensen samenbrengt en hun creativiteit activeert.

Bart Brouwers is hoogleraar Journalistiek aan de Universiteit van Groningen. Hij heeft een lange loopbaan in de journalistiek; hij was hoofdredacteur van een regionale en nationale krant en ontwikkelde het landelijke lokale online platform dichtbij.nl voor Telegraaf Media Groep. Hij is de oprichter en eigenaar van het Eindhovense Media52 en hoofdredacteur van E52, een onafhankelijk online en offline platform voor journalistiek met een focus op innovatie en economie achter innovatie in de Brainportregio.

De pitchers

De Pitchers voor deze editie maken we binnenkort bekend. Zelf een idee voorleggen aan een breed publiek? Geef je dan op via medialab@vpro.nl.

Fred is Chief Experience Officer bij SENSIKS, een start-up die de Sensory Reality Pod (SRP) introduceert; een device dat audiovisuele ervaringen synchroniseert met geur, temperatuur, luchtstroom, trillingen, smaak en lichtfrequenties. Door alle zintuigen tegelijk te stimuleren en te koppelen aan een immersieve ervaring, wordt het brein op meerdere punten geactiveerd. Hierdoor is het voor deelnemers alsof ze midden in de ervaring staan. Het product is enerzijds een multi-zintuiglijke cabine en anderzijds een platform voor de ontwikkeling van ervaringen en de verspreiding van deze zintuiglijke ervaringsproducties. De cabine kan verschillende ervaringen simuleren: het is mogelijk herinneringen uit het verleden her te beleven, nieuwe stress verlagende gebeurtenissen te creëren of ervaringen te genereren die een euforische gemoedstoestand veroorzaken. SRP kan ingezet worden in oa.a wellness sector, geestelijke gezondheidszorg, reisbranche, onderwijs, gaming, enz.

Op Bliksem en Donderdag is Feed voor SRP op zoek naar mogelijkheden om SENSIKS’ gebruikersbestand zo snel mogelijk op te schalen en daarmee markt- en gebruikerservaringen te verkrijgen.

Janis' project is een immersieve virtual reality beleving, waar de toeschouwer, die door verschillende digitale landschappen reist, het werk van haar grootvader Emīls Melderis (1889 - 1979) ontdekt, een Letse beeldhouwer. 3D gescande digitale reproducties van zijn kunstwerken zijn in verschillende contexten gecureerd en vormen zo verschillende verhalen. Zo onthult het project interessante informatie die in de kunstwerken verborgen zit.

Omdat dit project heel persoonlijk is, is Janis nieuwsgierig naar hoe ze het verder kan ontwikkelen. Hoe kan ze een soortgelijke VR-ervaring creëren van het werk van iemand anders, misschien zelfs vanuit een andere invalshoek dan kunst? Welke bedrijven of potentiële klanten zouden geïnteresseerd zijn om hun verhaal in VR te laten vertellen door Janis?

Een steeds groter groeiende bevolking zorgt voor een steeds grotere vraag naar vlees, terwijl de productie daarvan steeds minder duurzaam wordt. Dit probleem vraagt ​​om een ​​grotere capaciteit van voedselproductie en een hogere voedingswaarde per dier. Het eten van insecten kan een goede oplossing bieden voor dit probleem. Helaas is het eten van insecten nog niet algemeen geaccepteerd in de Westerse samenleving.

Met deze feiten in het achterhoofd startte Matilde een project rondom dit onderwerp. Insectology is een eerste stap naar een meer liefdevolle en eetbare samenleving. Nu is het tijd voor Insectology 2.0. In dit project wil Matilde nog meer onderzoek doen naar recepten, cultuur, rituelen rond het eten van insecten dit concept op een aantrekkelijke manier presenteren. Op Bliksem en Donderdag hoopt Matilde op tips voor manieren waarop ze de perceptie van het eten van insecten kan veranderen zodat mensen beslissen om vaker insecten te eten.

Vanwege de wereldwijde behoefte aan schone mobiliteit, zal naar verwachting het aantal elektrische voertuigen (EV's) op de consumentenmarkt exponentieel groeien. Een groot knelpunt, echter, zorgt ervoor dat het adoptiepercentage van EV’s wereldwijd beperkt blijft: het ontbreken van voldoende oplaadinfrastructuur. Er is een enorme hoeveelheid tijd en geld nodig om een ​​oplaadinfrastructuur te realiseren die alle EV's altijd en overal ter wereld kan ondersteunen.

Lightyear omzeilt dit probleem door 'The Lightyear One' te introduceren. Dit is een systeem dat onafhankelijk werkt van een oplaadinfrastructuur. De Lightyear One is het antwoord op de gebreken van de moderne elektrische voertuigen. Het is een mooi ontworpen en energieafhankelijke auto, aangedreven door de zon. De designpresentatie van The Lightyear One staat gepland voor medio 2018. Marijke van Lightyear vraagt zich af hoe ze tot dan hun abstracte plannen kunnen uitleggen en laten zien, om zo hun geloofwaardigheid te vergroten zonder al te veel weg te geven.

Veel bedrijven hebben een idee om iets met data te doen, maar komen grote barrières tegen bij het verzamelen van de juiste data en het zoeken van verbanden in data. We proberen met AI-kit de technieken van Artificial Intelligence bereikbaar te maken voor professionals zonder programmeerkennis. AI-kit is een systeem dat een simpele oplossing zoekt voor de verzameling, verwerking en exploratie van data door middel van Artificial Intelligence. Op deze manier willen we de gebruiker, die een expert is binnen zijn eigen context, de ruimte bieden om zelf te exploreren. Deze contextuele kennis is uiteindelijk van cruciaal belang in het vinden van interessante verbanden.

AI-kit is een toolkit die helpt de data te verzamelen, te verwerken, en daarnaast de juiste handvaten biedt om de verworven data te vertalen en direct weer te gebruiken binnen de eigen context. Op dit moment bevindt het project zich in de conceptuele fase waarin we op zoek zijn naar inzichten vanuit het bedrijfsleven over context-specifieke data-vraagstukken.

De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, ook wel de Global Goals genoemd, zijn universele aanpakken om armoede te beëindigen, de planeet te beschermen en ervoor te zorgen dat alle mensen genieten van vrede en welvaart.

Hoe kunnen we vanuit de Brainport regio Eindhoven bijdragen aan het bereiken van deze doelen met onze hightech en design?

Als Brainport veroorzaken we brain drain. Dit is een proces waarbij hoogopgeleide arbeidskrachten van een land wordt afgevoerd naar andere landen. Hoe kunnen we van brain drain naar circulaire brain gain?

Reroot is een crowdsourcing / crowdfunding platform om talent te ondersteunen en een verschil te maken in het land van herkomst. Expats zelf kunnen een project opzetten rondom een zakelijke kans of een sociale uitdaging in hun land, ze zullen worden vergemakkelijkt door hun eigen sociale netwerk (etnische gemeenschap en collega's) te mobiliseren om hun project te financieren. Als platform helpen we hen bij matchmaking met creatives / innovators / KMO's / kennisinstellingen en NGO's.