Wie in de historische binnenstad van Leiden aanschuift in pannenkoekenhuis De Schaapsbel krijgt precies wat hij of zij verwacht. Er zijn rieten stoeltjes en geblokte tafelkleden. De pannenkoeken zijn ambachtelijk gebakken (in een gietijzeren pan), de appeltaart wordt er geserveerd met een toef slagroom (formaatje pre-killer-body-tijdperk). En net zoals in veel andere pannenkoekenhuizen en pizzeria’s in Nederland siert het eet- en drinkgelag van De boerenbruiloft van de Vlaamse renaissancekunstenaar Pieter Bruegel de Oude de papieren placemat.
Het is dankzij die wegwerpplacemats dat veel Nederlanders vertrouwd zijn met een van de bekendste scènes uit het oeuvre van de Vlaamse schilder. Bruegel (ca. 1525-1569) was een van de grondleggers van de genreschilderkunst die het dagelijks leven van de ‘gewone man’ vastlegde. Sommige kunsthistorici menen dat Bruegel, verkleed als boer, undercover ging om zo het dorpsleven beter te kunnen bestuderen. Kunstwerk De boerenbruiloft werd waarschijnlijk in 1568 afgerond, een tijd waarin Spaanse troepen de Brusselse stedelingen het leven moeilijk maakten. Vredige, idyllische beelden van het boerenleven zullen in die tijd gretig aftrek hebben gevonden bij de geplaagde elite.