Waarom bent u leraar geworden?
Stef van der Linden: ‘Ik houd heel erg van vertellen. Niet van kletsen, ik wil uitleggen. Onder vrienden ben ik ook altijd aan het vertellen over het gebouw of de plek waar we zijn. Soms heb ik het ook niet eens door als ik schakel van een beetje ouwehoeren naar echt met mijn handen bewegen en dat theatrale van de lerarenact. Op een gegeven moment waren ze daar ook wel klaar mee. Daarnaast had ik van jongs af al een brede belangstelling en grote maatschappelijke interesse. Ik volgde het nieuws en kende alle ministers. Zaken waar mijn vrienden totaal niet mee bezig waren. En maatschappijleer is het mooiste vak om te geven, zeker op het vmbo.’
Welke competenties zijn daar voor nodig?
‘Pedagogische vaardigheden en vakkennis. Eigenlijk is het pedagogiekdeel het belangrijkste. Je krijgt wel 25 pubers voor je neus, best heftig. Die moet je bij het verhaal betrekken en daar moet je naar luisteren. Als je geen klik met je klas hebt en geen gevoel voor wat je aan het doen bent, heeft het geen zin. Kun je naar huis. Neem jezelf niet te serieus. Op het moment dat het sneeuwt buiten kun je de trias politica wel willen uitleggen, maar je moet snappen dat de prioriteit even elders ligt. Daarna moet je ze er op een goede manier weer bij kunnen halen. Dat maakt je tot een goede docent. En bijtijds grenzen stellen. Op een gegeven moment weten ze wat wel en niet kan bij meneer Van der Linden.’
Wat wilt u ze bijbrengen bij maatschappijleer?
‘Kennis over de samenleving en kritisch nadenken. Daarnaast dienen ze te kunnen uitleggen waarom ze iets denken of vinden. En begrijpen dat overal meer kanten aan zitten. Bij maatschappijleer moeten ze iets leren waarvan ze later pas het belang zien en nu nog niet precies weten waarom ze het krijgen. Is niet erg, want veel onderwerpen en thema’s zijn aan het dagelijks leven te koppelen. Gaat het bijvoorbeeld over werk of loon komen ze mij trots vertellen dat ze boven het minimumloon verdienen. Gebruiken ze wel het begrip minimumloon.’
Wiskunde en scheikunde veranderen niet. De maatschappij wel.
‘Zeker. Neem social media. Die zijn alom aanwezig. Moesten ze van mij de telefoons op tafel leggen met het geluid aan. Zo ben ik het in de les gaan gebruiken. Overal ting ting ting. Daarna werd gevinkt hoe vaak ze gestoord werden en waardoor. Zo probeer je toch bewustwording te creëren. Overigens heeft de directeur in de directiekamer een bordje Verboden telefoons te gebruiken opgehangen. Tijdens vergaderingen zaten collega’s blijkbaar met hun telefoon te spelen. Dus niet alleen onze leerlingen, maar wij doen dat net zo goed. Dat is de veranderende samenleving. Veel van wat er om ons heen gebeurt, kunnen we toepassen in ons vak. Er wordt veel geleerd zonder dat bewust in de gaten te hebben.’