NPO 2, 21.20-22.00 uur
‘Als mijn bedrijf naar de kloten gaat, schop ik jou persoonlijk een dwarslaesie!’ In 2000 lopen de gemoederen tussen de chauffeurs van Taxi Centrale Amsterdam (tca) en Taxidirekt hoog op. Door de nieuwe wetgeving van Kabinet Paars raakt tca zijn monopoliepositie kwijt en zijn de – soms tonnen kostende – taxivergunningen van de Amsterdamse chauffeurs plotseling niets meer waard. Het leidt tot protesten, intimidaties, vernielingen en gevechten.
Van de beoogde vooruitgang, zoals lagere ritprijzen door concurrentie, komt niets terecht. Sterker nog: de situatie bij het Centraal Station en het Leidseplein verslechtert. Dieptepunt is het overlijden van een passagier in 2009 nadat een chauffeur hem neerslaat bij een ruzie over tarieven. Als reactie scherpt de Tweede Kamer de regels weer aan, waardoor zogenaamde ‘vrije rijders’ zich nu verplicht moeten aansluiten bij een taxi-organisatie.
Andere tijden gaat vandaag met chauffeurs Cees Meester en Bert Middelberg terug naar het jaar 2000. Dat klinkt misschien dichtbij, maar lijkt op archiefbeelden alweer een eeuwigheid geleden. Researcher Carolien Brugsma: ‘Vijftien jaar valt nog mee, maar inderdaad: je krijgt echt het idee dat je naar een andere wereld zit te kijken.’