Weer een documentaire over rechtspraak.
‘Dat is toeval. Het gaat mij in de eerste plaats om het reconstrueren van het verleden. Na het maken van Familiegeheim raakte ik bevriend met een rechercheur. Die vertelde dat hij bezig was een oude moordzaak op te lossen. Dat leek mij prachtig voor een film en dat werd Kill Your Darling, een zoektocht naar het bewijs voor een moord. De verdachte in die zaak, een timmerman, werd pas drieënhalf jaar later in Londen berecht. Te laat voor mijn film, maar ik ben zijn proces wel gaan volgen. Ik huurde een kamer in Londen en zes weken lang ging ik elke dag kijken. Nog steeds ben ik daar overstuur van. Het was een mokerslag. Zo’n ongelooflijk vals proces! Het was met een jury en die werd helemaal bespeeld en bang gemaakt. Ontzettend oneerlijk. Barbertje moest hangen. Die man kreeg twee keer levenslang. Volgens mij ten onrechte.’
Dat was Engeland.
‘Terug in Nederland wilde ik weten of het er hier beter aan toe gaat op de rechtbank. Ik woon er dichtbij en op maandagochtend ben ik direct gaan kijken. Bij toeval werd dat de politierechter. Fantastisch! Een jaar of drie ging ik daar elke week naar zaken kijken. Ander publiek was er nooit en steeds was het spannend. Bij de politierechter worden zaken behandeld waarbij de officier van justitie maximaal een jaar eist. En omdat de uitspraak ook direct volgt, krijg je afgeronde verhalen.’
Allemaal kleine voorstellingen.
‘Bijna wel. Je zit toch naar het leven te kijken. De een komt binnen en gooit zijn mobiel en zijn petje ergens neer. De ander gaat keurig zitten en zet zijn schooltas naast zich neer. Dat zegt wel iets over ze. Zo’n rechter heeft maar een beperkt inkijkje in het leven van een verdachte, maar dat gaat wel heel diep. Er worden vragen gesteld over de inkomsten van iemand en zijn relaties komen aan bod. Hele levens trekken voorbij en daarin gaat niet alles altijd goed. Een scheiding of conflict, alcoholproblemen en dan gaat het soms mis. Allemaal dingen waardoor je gaat fantaseren wie iemand is. We hebben eerst testen gedaan waarbij we mensen recht in het gezicht filmden, maar dan was het veel minder spannend. Dan is het gewoon van: oh hij ziet er zo uit en hij heeft iemand aangereden met zijn dronken hoofd.’
Dan weet je al te veel.
‘Ja en gaat het alleen nog maar over de zaken zelf. Die zijn op zich niet zo interessant, maar worden dat wel wanneer het over mensen gaat en je iets kunt herkennen. Daarom hebben we ze allemaal op de rug gefilmd. Ik vind het prachtig om naar die ruggen te kijken, dus de mensen thuis misschien ook wel. Het moesten ook gewone mensen blijven. Als je gezichten filmt, moet je gaan blurren en ik wil ze niet stigmatiseren. Pas na het vonnis draaien ze zich even om. Dan zie je ze van voren, zij het dat het hoofd dan buiten beeld valt. Ongeveer tien procent gaf toestemming om gefilmd te worden en dat waren er vast veel minder als we in het gezicht hadden willen filmen. Iedereen die meedeed, heeft een paar weken de tijd gekregen om zich te bedenken. Tenslotte wisten zij ook niet hoe hun zaak zou aflopen.’
De hoogstopgeleide verdachte gedraagt zich onmogelijk.
‘Hij was het faliekant oneens met zijn vonnis en vindt dat de politie niet eerlijk was bij zijn aanhouding. Hij kan zijn mond niet houden en gaat nogal tekeer tegen de rechter. Die gaat daar heel slim mee om.’
Het is vrij statische televisie
‘Er gebeurt eigenlijk heel weinig, maar het is erg spannend. Het is ook raar dat de publieke tribune niet bomvol zit. Het is spannender dan welke televisie dan ook om daar te zitten en het live te horen. Allemaal unieke zaken. Met echte mensen. En je hoeft er niets voor te doen, alleen maar gaan zitten.’
En gratis.
‘Gratis en voor niets. En er komt geen hond! Onbegrijpelijk.’
De zaken duren maar een minuut of vijf.
‘In werkelijkheid natuurlijk veel langer. Overigens valt het niet op dat ze ingekort zijn. De officier van justitie heb je nodig om de aanklacht te formuleren, al kan dat soms ook door de rechter. Er zitten nauwelijks advocaten in de film. Het gaat in de film vooral om het spel tussen de verdachte en de rechter. Daar zit de spanning, daar staat iets op het spel.’