Tijdens de Avond van de filmmuziek in het Koninklijk Concertgebouw staat het Metropole Orkest onder leiding van Charles Floyd.

Avond van de filmmuziek
NPO 1, 0.20-2.10 uur
Filmmuziek begon ooit als livemuziek bij zwijgende films om het lawaai van de projector te overstemmen. Nu is het de populairste vorm van klassieke muziek: iedereen herkent de eerste noten van The Godfather. De Amerikaanse dirigent Charles Floyd heeft er veel plezier in filmmuziek naar de concertzaal te brengen. ‘Vorig jaar,’ vertelt Floyd, ‘tijdens de eerste Avond van de filmmuziek, stond een man na de muziek van The
Gladiator
op en riep heel hard “Bravo!” Zó enthousiast was hij geworden van de uitvoering. Dat maak je bij een klassiek concert niet vaak mee.’
Floyd is een bewonderaar van John Williams, de componist van onder andere Schindler’s List, Star Wars, Jaws, E.T. en Indiana Jones. ‘Die muziek is zo mooi geschreven en georkestreerd. En het werkt heel goed op een podium, wat niet voor alle filmmuziek geldt.’ In de Verenigde Staten is het gebruikelijker om concerten met filmmuziek te organiseren, zegt Floyd. ‘Hier is dat nog vrij nieuw. Maar filmmuziek hoort thuis in de concertzaal, het is onderdeel van onze cultuur. Neem nu Rogier van Otterloo. We brengen dit jaar een eerbetoon aan hem, samengesteld door zijn zoons, met onder andere de muziek van Turks Fruit en Soldaat van Oranje. Die muziek is net zo goed Nederlandse cultuur als de muziek van Sweelinck, waar ik ook erg van hou.’ 
Tijdens de avond, net als vorig jaar gepresenteerd door Ruben Nicolai, worden filmbeelden geprojecteerd en vertellen mensen als Derek de Lint, Hanna Verboom en Tim Oliehoek persoonlijke anekdotes als inleiding op hun favoriete filmmuziek. Floyd heeft zin in het programma: ‘We beginnen de avond met Also sprach Zarathustra van Richard Strauss, bekend van 2001: A Space Odyssey. We spelen ook The Pink Panther van Henry Mancini, de muziek van Game of Thrones, en de schitterende score van Cinema Paradiso, een compositie van Ennio Morricone en zijn zoon Andrea.’
Floyd, die in 2009 het pre-inauguratiebal van Obama dirigeerde, vindt het ‘kortzichtig’ om neer te kijken op filmmuziek. ‘Filmmuziek is muziek die mensen herkennen en waar ze een band mee hebben. Volgend jaar hoop ik weer andere composities te kunnen uitvoeren, zoals muziek van Leonard Bernstein. En het plezier staat bij mij voorop. Ik ben er de man niet naar om altijd bloedserieus te willen zijn. I don’t know why music can’t be fun.’