Regisseur Shuchen Tan: ‘Wij hebben het afgelopen seizoen, en ook het seizoen daarvoor al, allerlei nieuwe initiatieven laten zien die te maken hebben met “samen delen”: burgers die energiecentrales opzetten, of broodfondsen. We hebben het ook gehad over ridesharing: dat je ritjes in de auto deelt. Als nieuw handelingsperspectief vonden we dat erg inspirerend. Maar inmiddels is het meer dan een jaar later en zijn we ook zelf gaan nadenken: die kant van het verhaal is heel positief, maar hoe ziet het verdienmodel van de deeleconomie eruit? Dat de deeleconomie zo in ontwikkeling is, komt niet alleen door de ideologische gedachte erachter, maar ook door de stand van de techniek, die zorgt dat je het via een appje heel makkelijk kunt doen. In het verleden hebben we niet gekeken: wie biedt deze apps eigenlijk aan?’
Is de ‘deeleconomie’ geworden wat we ervan verwachtten? Tegenlicht-regisseur Shuchen Tan: ‘Als je zo’n app gebruikt als Uber, betaal je per transactie. Je kunt je dan afvragen: is dit nog samen delen?’
Je kunt je afvragen of platforms als Uber of Airbnb niet dezelfde commerciële partijen zijn als de partijen tegen wie zij zich afzetten: de taxi- en de hotelbranche. Ze doen alleen niet mee aan de regulering die er in die branches is. Bij veel van de deeleconomie heeft de overheid zich teruggetrokken, maar de overheid van Zuid-Korea heeft gezegd: wij willen geen Uber hier, want anders wordt Uber een monopolist op de taximarkt, wat betekent dat kleinere deelinitiatieven, die we zelf ondersteunen, geen schijn van kans hebben.’