In de eerste aflevering dwalen Hertmans en Allas over de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog en de erebegraafplaats in Ieper. In de loopgraven en in het niemandsland rond de stad sneuvelden ongeveer een half miljoen mensen. Ze worden nog iedere dag plechtig herdacht. Het leidt bij de schrijvers tot bespiegelingen over oorlog. Al tijdens de strijd zagen vele soldaten het nut van oorlogvoeren volstrekt niet meer in, volgens Hertmans, en moesten zij weerhouden worden van verbroedering met de vijand. Waarom zij dan toch gehoorzaamden aan hun bevelhebbers? In die tijd was nee zeggen laf, terwijl het tegenwoordig juist van moed getuigt om nee te zeggen. ‘Maar in de islamitische wereld is ja zeggen eervol,’ reageert Allas, ‘dus wanneer ben je moedig en wanneer ben je laf?’
Nederlandse en Vlaamse schrijvers van diverse afkomst tonen elkaar hun land.
In de twee volgende afleveringen onder andere een bezoekje aan het klooster van de Zusters van de Bermhertigheid Jesu, wederom in Ieper, waar Yasmine Allas een zuster de vraag stelt of ze verliefd kan worden op een man. De zuster denkt van wel, maar ‘dan niet lichamelijk, hè.’ Verder een gesprek met dr. Refaat Karim, plastisch chirurg in Amstelveen, gespecialiseerd in hersteloperaties bij vrouwen die in hun jeugd besneden zijn. En de Vlaamse politicus Bert Anciaux is nationalist. Maar dat heeft in België een geheel andere (en positievere) connotatie dan in Nederland.
Interessante inkijkjes op heel verschillende plekken, zo leert de kijker naar Spekkoppen en Kaasbelgen nog eens wat over het eigen en het buurland. Uitgezonden door de ntr onder de noemer ‘Diversiteit’ voldoen de vier ‘reisleiders’ van deze roadmovie evident aan de wenselijke voorwaarden: twee Belgen, twee Nederlanders, ieder van een geheel verschillende culturele afkomst. Maar waarom moesten zij alle vier ook schrijver zijn, vragen we maker Ruud van Gessel. ‘Omdat schrijvers doorgaans goed kunnen schrijven en deze vier het ook nog eens goed kunnen verwoorden. Ja, hoor, ook Robert Vuijsje. Hij heeft een eigen manier van reageren, moet even nadenken, maar dan komt er een goede tekst.’