Opvallend: drie recente series, Ray Donovan, True Detective en het nieuwe, Australische Devil’s Playground, gaan direct of indirect over een zwaar, actueel thema: kindermisbruik. Hoe dat te doen, zonder dat het publiek afhaakt?
Nog indirecter dan Biderman in Ray Donovan al is, zijn de makers van True Detective te werk gegaan. Dat kindermisbruik het hart van de zaak is waar de twee detectives in deze misdaadserie het hele eerste seizoen mee bezig zijn, wordt pas een flink eind in de serie duidelijk – en hoe kan het ook anders. Alleen door het niet in de volle schijnwerpers, maar subtiel, en in het geval van True Detective haast onderhuids, te vertellen, is dit thema het hanteerbaar. Wat dat betreft is Devil’s Playground gewaagd, want deze serie is veel explicieter; volgens een Australische recensent waren verschillende scènes op het ondraaglijke af.
Het moet een duivels dilemma zijn voor scenarioschrijvers: geef je te veel prijs van hoe het écht is, dan loop je het gevaar dat de kijker afhaakt, en slaag je niet in je missie om een van een de grootste schandalen van deze tijd te verbeelden en vast te leggen in een serie die beklijft – langer dan de krant van de dag. Om dit thema, dat ieders verontwaardiging en woede heeft, maar tegelijk ook haast te gruwelijk is om onder ogen te zien, te vatten in entertainment voor thuis op de bank is een moeilijke, en op het oog misschien zelfs onmogelijke opdracht. Des te knapper dat zowel Biderman als Nic Pizzolatto (van True Detective) toch een vorm hebben gevonden om dit verhaal te vertellen.