Maatschappelijk probleem
De stoere militair die niet mag huilen: Driessen vindt het een stereotiep beeld waar we de afgelopen vijftien jaar toch wel aan voorbij zijn geraakt. Desondanks is Getekend (genoemd naar het kinderboekje dat de – inmiddels ex- – vrouw van een van de geportretteerden schreef) een doorbraak. Driessen: ‘De LZV wil een reëel beeld geven van wat ons werk precies inhoudt. De documentaire is bedoeld voor iedereen, zeker niet alleen voor wie het direct aangaat. Het is onze maatschappelijke plicht om zorg te dragen voor diegenen die met moeilijkheden terugkomen en daarover te informeren.’ De vertoningen die van mei tot eind juni plaatsvonden in een aantal filmtheaters in het land maakten diepe indruk. Verbraak: ‘Er waren vaak veteranen in de zaal die hun emoties de vrije loop lieten. Toen drong voor het eerst echt tot me door dat deze film werkelijk een maatschappelijk probleem aansnijdt dat veel groter is dan bijna alle Nederlanders denken.’
Zijn er rangen die gevoeliger lijken voor PTSS? Mensink: ‘We zien hier met name de manschappen, de doeners die in het veld zijn geweest. Daar zijn er natuurlijk ook meer van dan van kapiteins of luitenanten. Niet alleen zaten zij met hun neus boven op de grootste heftigheden, vaak zijn ze ook minder denkerig ingesteld dan de hogere rangen die meer vanaf afstand opereren. Ze moeten in therapie echt leren om op wat er gebeurde en wat dat met hen deed te reflecteren.’
Illustratief hiervoor zijn de beelden waarmee Verbraak opent, van wervingsadvertenties in Troskompas en Veronica Magazine. ‘Bij de verbindingsdienst van de landmacht zit je in het centrum van alle aktie!’
Met als gevolg dat iemand die van mountainbiken en kamperen hield, dacht dat zoiets ‘politieachtigs’ wel bij hem zou passen, de bon uitknipte en vertrok. Argeloos, zin in avontuur. Maar: ‘Vredesmissie? Alles lag ter plekke in puin.’ Hans, een voormalige kok, knutselt een venster waardoorheen gordijnen naar buiten wapperen, een beeld dat hem niet meer heeft losgelaten. Zijn lijden en worstelen is van zijn gezicht af te lezen, hij heeft ‘het kan me niks schelen-dagen’, reed soms ’s nachts met 180 kilometer per uur ‘voor de kick’ en weigert zijn PTSS te accepteren. Oudgediende Niels krijgt een hulphond in huis om zijn actieradius te vergroten, Jan-Willem voelt zich een plaat die blijft hangen en is dat zat.