De liefde voor radio zat er al vroeg in. Bajema: ‘Ik heb altijd iets met radio gehad, atypisch voor mijn generatie eigenlijk. Als jongen van zestien luisterde ik op zondagavond in bed met mijn transistorradio naar een hoorspel van de Avro. Het heette Dag dominee, met Pieter Lutz in de hoofdrol. Fascinerend, al begreep ik de helft niet.’ Het bracht ‘een hunkeren naar een soort jaren vijftig die nooit bestaan hebben’ teweeg. Bajema: ‘Ik koesterde ook een boek over Tom “Dorus” Manders, waarin ik las over radioprogramma’s van vroeger, zoals De bonte dinsdagavondtrein en Showboat. Kende ik allemaal niet, maar in mijn hoofd groeide het tot een mythisch beeld: hoe iedereen toen rond de radio zat te luisteren.’ Een jongensdroom die leidde tot het metier van radiomaker, in het bijzonder van hoorspelen.
In de nieuwe hoorspelen van radiomaker Chris Bajema is de microfoon naar buiten verplaatst en mogen de acteurs door elkaar heen praten. Bovendien: is het wel een hoorspel?
Het geestige sciencefictionhoorspel I feel your pain, geschreven door Paulien Cornelisse, lijkt op een gebruikelijk inbelprogramma. Presentator Eduard kan pijn overnemen van luisteraars die bellen, doormiddel van een nek- of rugplug. Een schandaal dreigt als ontdekt wordt dat de pijnen worden doorgesluisd naar India, waar honderden derdewereldbewoners ‘onze’ pijnen zitten op te vangen. Hartmassage tenslotte, geschreven door Eva Maria Staal, klinkt bij aanvang als het zoveelste cultuurprogramma waarin een dichter geïnterviewd wordt. Maar als deze na het interview verdwaalt op weg naar de parkeergarage, vindt hij een stervend meisje. En zit de luisteraar dus middenin een thrillerhoorspel. Wat beoogt de radiomaker hiermee? Bajema: ‘Ik ben ook documentairemaker, ben zelf altijd geïnteresseerd in de grens tussen feit en fictie. Deze drie hoorspelen beginnen als een regulier radioprogramma, maar ontsporen gaandeweg in een ander genre. Het leek mij leuk om het zo te maken, omdat het mensen vaak een beetje afschrikt als ze horen dat er een hoorspel komt. Dan denkt men gelijk aan de grindbak en piepende deuren, er kleeft nog veel oubolligs aan. Op deze manier hoop ik dat het lukt om de luisteraars stiekem mee het verhaal in te trekken.’
hoorspelhalfuur
8 augustus: Cassettepost – Een zomerse kerstvertelling