En het is waar. De metamorfose van de Nederlandse actrice Elsie de Brauw, die de Vlaamse choreograaf Alain Platel in een persoonlijke briefwisseling beschrijft, ontvouwt zich zichtbaar in de documentaire Elsie de Brauw – Like it here? Nadat De Brauw in de herfst van 2013 Platel vraagt samen aan de voorstelling tauberbach te werken, start een repetitieproces dat het uiterste vraagt van alle spelers. De camera zit De Brauw ondertussen dicht op de huid. Als enige actrice moet zij veel van wat zij tot dan toe tot in de puntjes beheerst loslaten: gesproken teksten die zijn vastgelegd in een script, bijvoorbeeld. Het is vervolgens haar taak een plek te bevechten tussen de grotendeels zwijgende dansers.
Actrice Elsie de Brauw, choreograaf Alain Platel en vijf dansers gaan in tauberbach op zoek naar de grens tussen taal en dans.
Tauberbach is dan ook een worsteling. Letterlijk ook, als De Brauw op het podium door haar mededansers wordt besmeurd met pek en gesmoord in diepe lagen kleding. Nadien diep nicotine opzuigend met achter haar ogen prikkende tranen, een pluk haar die als een palmboom in de wind op het hoofd prijkt en een reusachtige blauwe plek op haar rechterbil. De vijf dansers houden niet op totdat ze zich over geeft en één van hen wordt. Het levert een ademstokkende voorstelling op. ‘Dit stuk gaat over je waardigheid bewaren in zo’n vernederende toestand. Over waardig overleven.’ Ultiem zwijgend, maar toch. De Brauw had het niet mooier kunnen verwoorden.