Het uur van de wolf
Nederland 2, 23.25-0.20 uur
Aan het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw was een conceptplaat een novum in rock-’n-roll. Dat bleek wel toen in december 1968 S.F. Sorrow van The Pretty Things uitkwam. Het opus, naar een verhaal van zanger Phil May, chroniqueert de Werdegang van het personage Sebastian F. Sorrow (‘…nobody knew what the “F” stood for, and nobody really cared’). En flopte cum laude. Deels lag dat aan label emi, dat het vroegwijze kindje aan z’n lot overliet. Niet snugger wanneer je een artistieke baanbreker in handen hebt die met overtuiging en Fingerspitzengefühl naar het nog vooral singles kopende publiek geloodst wil worden. Nog iets brak dit geweldige album op: zijn ongegeneerde mineurtoon. Middenin het bloemenkinderenbloeiseizoen kraste S.F. Sorrow – nomen est omen – op het hebt-elkander-lief-en-alles-komt-goed-schoolbord. Weliswaar vloeien de trippy riedeltjes volop, de algehele klankkleur is fatalistisch, geresigneerd, donker. En een jaar voordat Black Sabbath de heavy metal uitvonden, schroeiden The Pretty Things hier eventjes de protoheadbanger ‘Old man going’ in de vinylgroeven. Undergroundspul dus.