Het uur van de wolf: Cutie and the Boxer
Donderdag, Nederland 2, 23.40-1.20 uur
Knal! Knal! Knal! Met in verf gedrenkte bokshandschoenen geeft een pezig mannetje, bovenlijf ontbloot en zwembrilletje op, het kamerbrede en manshoge doek de volle laag. Van rechts naar links landen de opdoffers op het wit. Sodeju, is dit de reïncarnatie van Pollock of Appel die een 21ste-eeuwse kunsttherapieversie van action painting lanceert? Kleurklodders vliegen in het rond, zweetdruppels mengen zich met bonte spatten. Knal! Een laatste ferme linkse. Traag bloedt het doek. Het mannetje draait zich om. Een al even bescheiden gepostuurde vrouw met pepervaatjesgrijze vlechten neemt het brilletje van zijn gezicht, ontdoet hem van de kloppers. In een uitbarsting van luttele minuten is de tachtigjarige Japanse schilder-beeldhouwer Ushio Shinohara één geweest met zijn materiaal. Zijn blik, dwalend langs de Rohrschachvlekken op het doek, ontmoet die van echtgenote Noriko. En Ushio’s gelaatsuitdrukking, pendelend tussen bespiegelende frons en schelmengrijns, vertelt: kunst is noodzaak.
Intens en compromisloos, dat is het leven van Ushio Shinohara. In 1969 verruilt hij zijn geboortestad Tokio voor New York. Daar wandelt op een dag de twintig jaar jongere Japanse Noriko, vers uit het ouderlijk ei op wereldontdekkingsreis, zijn atelier binnen. Een bijzondere unie is geboren. Eentje die ondanks een margebestaan in achterbuurten en Ushio’s decennialange drankzucht nog altijd standhoudt, zo vertelt de levendige documentaire Cutie and the Boxer.